Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.

Akceptuję Więcej informacji

Przypominamy, jak i dlaczego sprawdzać poziom płynów eksploatacyjnych w samochodzie, oraz dlaczego tak ważna jest dbałość o ich sukcesywną okresową wymianę i pilnowanie, aby były odpowiedniej jakości.

 

 

Każdy samochód potrzebuje do sprawnego funkcjonowania odpowiedniej ilości płynów, które również powinny być odpowiedniej jakości. Bez nich auto nie będzie ani dobrze jeździło, ani sprawnie hamowało, nie będzie działał system chłodzenia i nagrzewania. Regularna kontrola stanu oleju silnikowego, płynu hamulcowego i płynu chłodniczego to nie tylko obowiązek kierowcy przed dłuższą podróżą, ale też codzienna dbałość o stan techniczny własnego samochodu.

 

Olej silnikowy czyli zdrowy silnik

 

Do twojego silnika koniecznie musisz stosować olej zalecany przez producenta samochodu. Informacje  tym znajdziesz w instrukcji obsługi pojazdu. Oleje typu long life, stosowne  w nowoczesnych jednostkach pozwalają na ograniczenie konieczności wymiany oleju do 30 000 km, lub raz na dwa lata. Poziom oleju trzeba sprawdzać regularnie, z uwagi na fakt, że silnik może “brać” olej, powodując drastyczny czasem spadek. Uzupełniamy poziom tzw “dolewką”, czyli resztką oleju, pozostałą po wymianie, jeśli zaś “dolewki” nie mamy, należy uzupełnić poziom TAKIM SAMYM olejem, jaki już znajduje się w silniku. Poziom oleju sprawdza się na rozgrzanym, ale wyłączonym silniku. Olej spływa w ciągu 10 - 20 minut, wówczas sprawdzamy czystym bagnetem stan oleju, który powinien zabrudzić się na wysokości między minimum a maksimum.

 

Płyn hamulcowy czyli sprawne hamulce

 

Instrukcja obsługi pojazdu informuje, jaki rodzaj płynu hamulcowego przewidziany jest przez producenta dla naszego samochodu. Sprawdzać jego właściwości należy raz na dwa lata, co pozwoli podjąć decyzję o jego wymianie. Należy pamiętać, że im więcej wody w płynie hamulcowym, tym gorsze właściwości płynu. Przyjmuje się, że 1% wody, którą płyn hamulcowy absorbuje z powietrza, obniża skuteczność hamowania o 15%. Gwałtowne hamowanie może spowodować wrzenie płynu hamulcowego, kiedy to pęcherzyki wytrąconej pary spowodują zablokowanie ciśnienia z pompy hamulcowej na koła. Oznacza to uniemożliwienie skutecznego hamowania.

 

Płyn chłodniczy czyli zdrowy silnik i komfort cieplny

 

Jego wybór również jest determinowany zaleceniami producenta auta. Zaleca się nie mieszanie różnych płynów ze sobą. Teoretycznie dopuszcza się taką możliwość, jednak producenci płynów i pojazdów zalecają, by w razie koniecznej dolewki uzupełnić niedobory wodą. Jego poziom określa miarka na zbiorniczku, który znajduje się w komorze silnika pojazdu. Objętość płynu chłodzącego wzrasta wraz z temperaturą silnika, więc NIE WOLNO sprawdzać poziomu cieczy wówczas, gdy silnik jest gorący. Odkręcenie korka wlewu przy rozgrzanym silniku grozi poparzeniem przez tryskający pod wpływem wysokiego ciśnienia płyn. Prawidłowy poziom płynu to ten między maksymalnym a minimalnym wskazaniem miarki. Przy zmianie płynu układ chłodzenia należy przepłukać. Brak płynu lub poważny jego niedobór grozi przegrzaniem silnika, co jest szczególnie groźne latem, zimą brak płynu w układzie chłodzenia spowoduje, że w samochodzie będzie chłodno.

 

O płynach eksploatacyjnych należy pamiętać przez cały rok, a nie tylko przed dłuższą podróżą i podczas okresowych kontroli. Ich poziom i parametry ważne są dla właściwej eksploatacji samochodu, warto więc kontrolować je regularnie.

 

Autor artykułu
Artykuł został przygotowany przez firmę Autoserwis Fast-Trans z Poznania specjalizującej się w pomocy drogowej i naprawie aut osobowych, dostawczych i ciężarowych.

 

Więcej z kategorii Ciekawostki i porady

Drukuj

Email

 

Ceny paliw

Sprawdź ceny paliw w swoim województwie:

mapka

Informacje

fotoradary

video patrole