Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.

Akceptuję Więcej informacji

Historia marek

Karl (Carlo) Abarth (ur. 15 listopada 1908 w Wiedniu, zm. 24 października 1979) - austriacki inżynier konstruktor.

W roku 1934 podjął pracę w warsztatach Porsche. Nieporozumienia z szefostwem doprowadzają do odejścia i poszukiwania własnych rozwiązań technicznych.

Abarth - przedsiębiorstwo, którego założycielem był Karl Abarth. Powstało w roku 1949, jego symbol ukazuje skorpiona na tarczy herbowej (znak zodiaku, pod którym urodził się jego założyciel). Przedsiębiorstwo podejmowało prace nad ulepszaniem seryjnych samochodów, głównie marki FIAT, a także Renault, Alfa Romeo i Simca. Przedsiębiorstwo to specjalizowało się głównie w przystosowywaniu silników do osiągania wyższych mocy tj. zmianie elementów układu ssącego i wydechowego oraz wyposażenia nadającego pojazdom sportowy wygląd. Produkowało również samochody z własnymi nadwoziami, a także wykorzystując elementy samochodów Fiata. W roku 1971 Abarth oficjalnie wchodzi w skład koncernu Fiata. Firma udoskonalała wyczynowe wersje fabrycznych modeli z Turynu. najsłynniejsze to :

    * Fiat Abarth 124 Rally
    * Fiat Abarth 131 Rally.

Modele historyczne

    * Abarth 204 A Berlinetta Corsa
    * Abarth 205 A Berlinetta GT
    * 1500 Coupe Biposto
    * 103 GT Coupe Ghia
    * Coupe Sport 2000 Ghia
    * Abarth Fregate
    * Abarth 600
    * 750 Viotti
    * 750 Zagato
    * 500
    * 500 Zagato
    * Alfa Romeo 1000
    * Bialbero
    * Fiat 1600
    * Spider Riviera
    * Coupe Record Monza
    * Coupe Scorpione
    * Coupe Sestriere
    * Abarth 2200 Coupe/Spider
    * Abarth 1300
    * Abarth 1600 Coupe
    * Abarth 2400 Coupe/Cabriolet
    * Mono 1000
    * 595/695
    * OT berlina/coupe
    * Abarth 1150
    * Abarth 2000
    * Abarth A112
    * Lancia 037

Reaktywacja marki Abarth

W roku 2007 marka Abarth została reaktywowana przez koncern Fiat. Mimo iż marka "nie istniała" były produkowane Fiaty sygnowane przez Abarth, np. Stilo czy Seicento Schumacher. Pierwszym modelem jaki ukazał się zaraz po reaktywacji marki jest Abarth Grande Punto. Kolejnym modelem z logo Abarth jest Abarth 500, bazujący na Fiacie 500, który zadebiutował na targach motoryzacyjnych w Genewie w marcu 2008. W roku 2008 w Tychach powstało 5905 sztuk tego modelu, zaś w okresie styczeń-lipiec 2009 roku 4673 sztuk.


Obecne modele

    * Abarth 500
    * Abarth Grande Punto

Planowane modele

    * Abarth Bravo
    * Abarth Coupe

 

 

źródło: wikipedia.pl
 

 

Alfa Romeo S.p.A. - włoska firma i marka samochodów  wyścigowych, sportowych, oraz luksusowych osobowych klasy średniej oraz wyższej. Produkowała również pojazdy użytkowe, w tym do lat 80. małe liczby samochodów dostawczych. Od 1986 roku jest własnością koncernu Fiat.

Historia firmy

W 1906 r. pionier motoryzacji Alexandre Darracq założył w miejscowości Portello, w pobliżu Mediolanu firmę sprzedającą samochody, która w 1909 roku w własnej fabryce rozpoczęła montaż samochodów marki Darracq. Jednak popadł w kłopoty finansowe i okoliczni przedsiębiorcy z Lombardii wykupili zakład, po czym nazwali go Alfa, która to nazwa była skrótem od Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (pl. Lombardzka Fabryka Samochodów Spółka Akcyjna). W czasie I wojny światowej władze zmusiły zakład do podjęcia produkcji wojskowej. W 1918 roku kierownictwo zakładów objął inżynier Nicola Romeo. Od jego nazwiska powstała druga część nazwy Alfa Romeo.

Przez kilkadziesiąt lat firma "Alfa Romeo" wyróżniała się stosując w produkowanych przez siebie samochodach silniki w układzie boxer. Po jej przejęciu przez koncern Fiat ze względów oszczędnościowych zaniechano produkcji silników tego typu.

Wśród pojazdów użytkowych marki Alfa Romeo były ciężarówki, trolejbusy i samochody dostawcze. W latach 40. i 50. produkowano m.in. trolejbusy Alfa Romeo 110 AF oraz Alfa Romeo 140 AF. Firma produkowała również samochody terenowe Alfa Romeo Matta.

Samochody "Alfa Romeo" są najczęściej stylizowane przez firmę Carrozzeria Pininfarina.

Logo marki przedstawia herb Mediolanu, na którym w różnych okresach był umieszczany trochę inny napis:

    * 1910-1919 Alfa Milano,
    * 1919-1971 Alfa Romeo Milano,
    * od 1972 tylko Alfa Romeo (zniknięcie części "Milano" było spowodowane wybudowaniem fabryki poza granicami Mediolanu)

Alfa Romeo była pierwszą marką, w której modelach zastosowano beszpośredni wtrysk paliwa (diesel) typu common rail.

Zakłady produkcyjne Alfa Romeo

Auta są produkowane w zakładzie macierzystym Portello koło Mediolanu, oraz od 1961 również w miejscowości Arese koło Mediolanu, a od 1972 także w Pomigliano d'Arco koło Neapolu. W 1986 roku Fiat przejął tę firmę od państwa, czyli ówczesnego właściciela. W ramach restrukturyzacji produkcji w koncernie FIAT Auto w latach 90. zamknięto zakłady w Portello i Arese, koncentrując ją w Pomigliano d'Arco. Produkcja niektórych modeli odbywała (np. Alfa Romeo 166) i odbywa się również w fabryce Fiata w dzielnicy Turynu – Mirafiori. Modele coupe i cabrio powstają w małych seriach, sięgających kilkuset lub kilka tysięcy sztuk rocznie, w zakładach firmy stylistycznej Pininfarina.

W latach 80. na zlecenie firmy Alfa Romeo i z wykorzystaniem jej podzespołów produkowano samochody dostawcze Alfa Romeo AR6 (w Val di Sangro) oraz Alfa Romeo AR8 (prawdopodobnie w Suzzara).

W 1952 roku zawarto porozumienie z brazylijską firmą Fábrica Nacional de Motores (FNM). W jego ramach w latach 50. produkowano tam na licencji samochody ciężarowe i autobusy Alfa Romeo pod marką FNM. Od 1960 roku produkowano tam również osobowy model FNM 2000, czyli brazylijską wersję modelu Alfa Romeo 2000. Powstawał on do połowy lat 70.. Później firma FNM została przejęta przez Fiata i przekształcona w jego brazylijską filię Fiat Automoveis. Przywrócono markę Alfa Romeo i pojazdy nią oznaczane wytwarzano w Brazylii do 1986 roku. W 1983 roku we współpracy z koncernem Nissan powstawał model Alfa Romeo Arna. Nie cieszył się jednak popularnością i w 1987 roku został wycofany z produkcji.

Obecne zakłady produkcyjne i modele:

 

Fabryka Właściciel Lokalizacja Modele
Stabilimento Mirafiori Fiat Group Automobiles S.p.A. Turyn Mito
Giambattista Vico Alfa Romeo S.p.A. Pomigliano d'Arco k. Neapolu 147, 159, 159 Sportwagon, GT
San Giorgio Canavese Pininfarina S.p.A. San Giorgio Canavese k. Turynu Brera, Spider
Modena Maserati S.p.A. Modena 8C Competizione, 8C Spider

 

W 2006 roku powstało około 158 tys. sztuk samochodów tej marki. Celem kierownictwa koncernu FIAT Auto  jest zwiększenie produkcji do 300 tys. sztuk rocznie. Z tego powodu planuje się m.in. powrót "Alfy Romeo" na rynek północnoamerykański. Chodzi przy tym nie tylko o sprzedaż, ale być może również produkcję we współpracy z koncernem Chrysler.

Udział w wyścigach

Alfa Romeo od początków działalności aż do chwili obecnej z powodzeniem bierze udział w różnych wyścigach samochodowych.

    * 1913 pierwszy samochód wyścigowy Alfa - typ 40/60hp, z 4 cylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 6 litrów.
    * 1925 model P2 po raz pierwszy wygrywa mistrzostwa świata.
    * 1950 początek czasów Formuły 1; model Alfetta 159 zdobywa mistrzostwo dwa lata pod rząd, a mianowicie: 1950 kierowca Nino Farina, następnie 1951 Juan Manuel Fangio. Po tym sukcesie firma wycofała się z konstrukcji wozów Formuły 1.
    * Od 1965 pierwszeństwo w wyścigach Formuły 1 przejmuje Ferrari, natomiast Alfa Romeo przestawia się na wyczynowe wozy turystyczne wprowadzając legendarny model Alfa Romeo GTA, (GTA oznacza Gran Turismo Allegerita), wykonany z zastosowaniem konstrukcyjnego stopu aluminium, co się odzwierciedla w nazwie, mianowicie Allegerita oznacza właśnie konstrukcja lekka, a dokładniej "odelżona".
    * 1992 Nicola Larini na Alfa Romeo 155 GTA zdobywa tytuł mistrza Włoch w kategorii samochodów turystycznych.
    * Od 1993 Alfa Romeo 155 V6 TI (TI oznacza "Turismo Internazionale", czyli międzynarodowe turismo) bierze zwycięski udział w niemieckich wyścigach wozów turystycznych DTM (DTM oznacza Deutsche Tourenwagen Meisterschaft), a w 1994 kierowca Nicola Larini na tym wozie został mistrzem Niemiec.
    * Od 2001 Alfa Romeo bierze udział w nowo ustanowionych zawodach ETCC które przemianowano później na WTCC i zdobywa pierwsze miejsce, również w roku następnym.

Charakterystyka

Od 1986 roku Alfa Romeo należy do koncernu Fiata. Wśród automobilistów rozpowszechniony jest pogląd, że posiadacze samochodów marki Alfa Romeo kierują się przy zakupie raczej emocjami, niż zdrowym rozsądkiem. Wierni przez wiele lat tej marce, poczuwają się (przeważnie) do pewnego rodzaju wspólnoty, określają siebie jako "Alfisti", do swych wozów mają stosunek uczuciowy, nazywając je po włosku moja bella, czyli piękna.

Sukcesy w konkursach

    * Alfa Romeo 156 zdobywa tytuł samochodu roku 1998
    * Alfa Romeo 147 zdobywa tytuł samochodu roku 2001
    * Alfa Romeo 159 zdobywa trzecie miejsce w konkursie samochodu roku 2006

Program produkcji

Obecnie są produkowane:

    * 147 produkowany w dwóch odmianach 3 i 5 drzwiowej
    * MiTo
    * 159 następca modelu 156
    * GT
    * Brera następca modelu GTV
    * Spider
    * 8C Competizione

Modele 147 i 156 były dostarczane w wersji GTA wyróżniającej się 6-cylindrowym silnikiem o mocy 250 KM i odpowiednio "agresywnym" wyglądem.

Tradycyjnym kolorem samochodów Alfa Romeo jest od lat kolor czerwony, określany jako czerwień Alfa (od którego wywodzi się późniejszy, trochę jaśniejszy, "ROSSO CORSA" (kod. FER 300) - oficjalny kolor Ferrari).

Quadrifoglio Verde (QV) „(zielona) czterolistna koniczynka”. Symbol używany w tradycji Alfa Romeo dla oznaczania wersji samochodów najlepszych pod względem wyposażenia i osiągów. Według tradycji: po raz pierwszy namalowana na trójkątnym, białym tle z inicjatywy głównego konstruktora firmy, Giuseppe Merosiego, jako talizman szczęścia na samochodach wyścigowych Alfa Romeo RL TF po sukcesie firmy w wyścigu Targa Florio w 1923 r. (1, 2 i 4 miejsce).

 

 

źródło: wikipedia.pl

 

Aston Martin Lagonda Limited – brytyjski producent luksusowo-sportowych samochodów z siedzibą w Gaydon, Warwickshire, Wielka Brytania. Nazwa firmy pochodzi od wyścigu Aston Clinton Hill Climb i nazwiska jednego z założycieli, Lionel Martin.

Od 1994 do 2007 roku Aston Martin był częścią Premier Automotive Group, własnością Ford Motor Company. 12 marca 2007 został sprzedany spółce w skład której wchodzi: David Richards (właściciel firmy Prodrive), John Sinders oraz kuwejckie spółki Investment Dar i Adeem Investment. Ford zachował 15% udziałów.

Historia

Przedsiębiorstwo Aston Martin zostało założone w 1914 przez Lionela Martina i Roberta Bamforda, którzy już wcześniej zajmowali się sprzedażą samochodów Singer. Martin ponadto zajmował się samochodowymi wyścigami górskimi na wzgórzu Aston Hill w okolicy miejscowości Aston Clinton. Martin i Bamford postanowili produkować własne samochody wyścigowe, lepsze jakościowo od Singerów. Produkcję umieścili w warsztacie w Londynie, nazwę przedsiębiorstwa utworzono od Aston Hill i nazwiska Martina. Pierwszy samochód wyprodukowali w marcu 1915, lecz później nastąpiła przerwa spowodowana wojną.

Po wojnie przedsiębiorstwo zostało wzmocnione funduszami miłośnika motoryzacji hr. Louisa Zborowskiego[1]. W 1922 samochód Aston Martin "Bunny" uczestniczył ze sporymi sukcesami w Grand Prix Francji. Martin opuścił przedsiębiorstwo w 1925, a w następnym roku przedsiębiorstwo przejęła grupa bogatych inwestorów, w tym lord Charnwood, pod nazwą Aston Martin Motors. Produkcję przeniesiono do Feltham. Początkowo samochody używały silników innych producentów. Pierwszym modelem Astona seryjnie produkowanym łącznie z silnikiem w Feltham był International. Produkowano następnie udane modele wyścigowe Le Mans i Ulster. W 1933 fabryka została przejęta przez Sir Arthura Sutherlanda. W 1936, obok wyścigowego Aston Martin Speed Model, przedsiębiorstwo wypuściło prostszy, tańszy i łatwiejszy w prowadzeniu model 15/98. Model ten był samochodem w większym stopniu użytkowym, oferowany był w wersjach dwu i czteromiejscowej, z nadwoziem otwartym lub zamkniętym. Model 15/98 odniósł względny sukces rynkowy. W 1939 opracowano nowoczesny i zaawansowany technicznie model Atom, lecz plany jego produkcji przerwał wybuch II wojny światowej. Do czasu wybuchu wojny przedsiębiorstwo wyprodukowało jedynie 671 samochodów wszystkich modeli. Podczas wojny przedsiębiorstwo produkowało sprzęt wojenny na zamówienia rządowe.

W 1947 przedsiębiorstwo zostało kupione przez spółkę David Brown Limited. David Brown zakupił także wówczas przedsiębiorstwo Lagonda i oba przedsiębiorstwa uległy połączeniu w Aston Martin Lagonda. Nowy model DB1 wyprodukowano w małej liczbie, lecz zapoczątkował on słynną serię Astonów Martinów DB (od David Brown). Model DB2 z 1950, z nowoczesnym 6-cylindrowym silnikiem Lagondy, został sprzedany już w znacznej ilości, zwłaszcza w wersji DB2/4 z 1954, która wprowadzała dwa dodatkowe miejsca z tyłu i, co było nowością w tym czasie, tylne trzecie drzwi. Ostatnim etapem rozwoju tej serii był DB Mark III. Karoseria modeli DB2 mierzyła się z uznawanymi za najładniejsze ówczesnymi włoskimi wzorami. Aston Martin uzyskał tym samym status producenta luksusowych i drogich samochodów sportowych z nadwoziami coupe. Modele te i następne miały też swoje wersje z mocniejszymi silnikami, nazywane dodatkowo Vantage. Mimo że większość użytkowników nie robiła użytku ze sportowego charakteru Astonów, samochody te i następne brały również udział we wszystkich poważniejszych wyścigach samochodowych, między innymi w 1959 Aston Martin wygrał w Le Mans. W latach 60. przedsiębiorstwo jednak wycofało się z wyścigów.

W 1954 David Brown przeniósł produkcję do nowo zakupionej fabryki w Newport Pagnell. W 1958 wypuszczono udany model DB4, a w 1964 DB5, który przyniósł przedsiębiorstwu największy rozgłos (między innymi za sprawą spopularyzowania w filmach o Jamesie Bondzie). Modele te stały się względnie popularne jak na swoją wysoką cenę, zbudowane w ilościach ponad 1000 sztuk, a najlepiej sprzedającym się modelem stał się powiększony DB6 z 1965 (1753 sztuki). Produkowano też w małej serii sportowe wersje DB4 z karoserią przedsiębiorstwa Zagato. Przedsiębiorstwo ustabilizowała w tym okresie swój wizerunek jako producent ekskluzywnych samochodów użytkowych o charakterze sportowym GT - grand touring (2+2 miejscowych coupe i kabrioletów), z silnikiem z przodu. Wizerunek ten podtrzymały kolejne modele nowej serii: DBS z 1967, DBS V8 z 1969 i V8 z 1972.

Dwa kultowe silniki, 6 cylindrowy, rzędowy o pojemności 3,7 litra wykorzystany w sportowym modelu DBR2 oraz cywilnym DB4 (w ten silnik był wyposażony samochód Bonda w książce Casino Royal) oraz zaprojektowany w 1968 roku V8 o pojemności 5,3 litra (użyty w modelu V8 Vantage np. znanym z filmów o Bondzie) były zaprojektowane przez Polaka, inż. Tadeusza Marka. V8 był na tyle nowoczesny, że pozostawał w produkcji aż do roku 2000, czyli przez 32 lata.

Pomimo wysokiego uznania dla marki, przedsiębiorstwo coraz to popadało w finansowe kłopoty, częściowo spowodowane kryzysem paliwowym z 1974. W 1972 zostało wykupione przez konsorcjum inwestorów z Birmingham, a w 1975 przez Amerykanina Petera Sprague i Kanadyjczyka George Mindena. Nowi właściciele zmodernizowali starsze modele, wypuszczając Aston Martin Vantage V8 z mocniejszym silnikiem w 1977 i kabriolet Volante w 1978. W 1980 opracowano prototypowy supersportowy Bulldog z silnikiem umieszczonym centralnie, który pozostał prototypem. Od 1978 produkowano natomiast w małej serii ekskluzywną i ekstrawagancką czterodrzwiową limuzynę Aston Martin Lagonda, będącą odstępstwem od samochodów coupe, kontynuującą markę Lagonda. Nowymi właścicielami przedsiębiorstwa zostało jednak w 1981 przedsiębiorstwo CH Industrial, w 1983 Automotive Investments, a w 1985 Peter Livanos i Victor Gauntlett. W 1986 75% akcji przedsiębiorstwa Aston Martin Lagonda wykupił Ford Motor Company.

Przez ten czas zmian właścicieli linia modeli wywodząca się z 1967 nie była praktycznie modernizowana. Jedynie w 1986 na bazie modelu V8 przedsiębiorstwo wypuściło zaledwie 87 egzemplarzy supereksluzywnego dwumiejscowego sportowego coupe Aston Martin V8 Vantage Zagato i roadstera Volante Zagato. Dopiero w 1988 przedsiębiorstwo zaprzestało produkcji starych modeli V8, wprowadzając nową serię Virage, która spotkała się z dużym uznaniem. W 1993 Ford ostatecznie wykupił całość przedsiębiorstwa, zaprezentowano też wówczas nieco mniejszy i o bardziej przystępnej cenie model DB7, powracając do klasycznych oznaczeń. Model ten, uznawany za jeden z najładniejszych samochodów tej marki, spotkał się ze stosunkowo dużym zainteresowaniem. W 1995 przedsiębiorstwo wypuściło rekordową ilość 700 samochodów, a do 2002 zbudowano 6000 modelu DB7, przewyższając tym samym produkcję wszystkich wcześniejszych DB. W 1999 do serii DB7 dodano DB7 Vantage z silnikiem V12, a w 2001 wypuszczono bardziej sportowy model Vanquish.

W 2003 zaprezentowano nowy studyjny projekt AMV8 Vantage oraz model DB9, następcę DB7. W 2004 zaprezentowano jego wersję kabrioletu DB9 Volante. Aston Martin zapowiedział także powrót do wyścigów samochodowych od 2005.

Luksusowe wyposażenie

Oprócz eleganckiego wykończenia auta, dostosowanego do gustów klienta, Aston Martin potrzebował odpowiedniej klasy urządzeń audio. W roku 2002, rozpoczął współpracę ze szkockim przedsiębiorstwem Linn Products Ltd., (słynącym z high-endowych systemów audio/video) w celu zapewnienia jak najwyższej jakości dźwięku w samochodzie. Linn, miał okazję po raz pierwszy zaprojektować system audio dla rynku samochodowego. Wykorzystując wcześniejsze doświadczenia, z produktów audio/video na rynek konsumencki oraz systemów multi-room na lotnisku Heathrow w Londynie, dla liniowców Queen Mary i Queen Elisabeth II.

Wykorzystując unikalne technologie z topowych urządzeń Linn, przygotował dla klientów Vanquish'a V12 najlepszy przenośny systemem audio na świecie. Z początku było to wyposażenie opcjonalne, jednak po premierze auta na salonach w Genewie oraz gorącym przyjęciu przez klientów, system Linn stał się standardowym wyposażeniem Vanquish'a V12. Kolejnym krokiem, na polu współpracy obu przedsiębiorstw stał się system audio dla modelu DB9 oraz DB9 Volante. Linn zaprojektował 3 systemy audio, począwszy od "prostego" stereofonicznego systemu, połączonego z 6-płytową zmieniarką cd oraz systemem nawigacji satelitarnej. Druga opcja, to 260W system 5.1 wykorzystujący technologię Limbik, obecną również w innych urządzeniach Linn'a, przeznaczonych na rynek kina domowego hi-end. Ostatnim, najbardziej rozbudowanym systemem jest 950W system audio/video z przetwarzaniem Dolby Pro Logic ||, dobrze znanym amatorom kinowych nowości. Warto zaznaczyć że produkty obu przedsiębiorstw są składane ręcznie i produkowane wyłącznie na zamówienie.

Udział w filmach

Bardzo brytyjskie konotacje marki Aston Martin i jej sportowy image oznaczały, że był to idealny samochód dla serii filmów o superagencie wywiadu brytyjskiego Jamesie Bondzie. Srebrny DB5, wyposażany w różne "wynalazki", pojawił się w filmach Goldfinger (1964) i Operacja Piorun (1965). Na krótko DBS grał w filmie W tajnej służbie Jej Królewskiej Mości (1969). Po przerwie, kiedy Bond używał samochodów BMW, a także brytyjskich samochodów Lotus, Aston Martin ponownie pojawił się w W obliczu śmierci (1987), 15 lat później V12 Vanquish w Śmierć nadejdzie jutro (2002), a następnie nowy DBS w Casino Royale i 007 Quantum of Solace. Marka Aston Martin Vanquish pojawiła się też na końcu filmu Twilight.

Ciekawostki

Szacuje się, że podczas 92 lat Aston Martin wyprodukował mniej samochodów, niż cały przemysł motoryzacyjny Detroit, w 5 godzin.
Ok. 75% samochodów nadal nadaje się do użytku.

Modele

Poprzednie

    Aston Martin DB1 (2-Litre Sports) (1948-1950)
    Aston Martin DB2 (1950-1953)
    Aston Martin DB2/4 (1953-1957)
    Aston Martin DB Mk III (1957-1959)
    Aston Martin DB4 (1958-1963)
    Aston Martin DB5 (1963-1965)
    Aston Martin DB6 (1965-1969)
    Aston Martin DBS (1967-1972)
    Aston Martin V8 (1969-1989)
    Aston Martin V8 Vantage (1977-1989)
    Aston Martin V8 Zagato (1986-1990)
    Aston Martin Lagonda (1976-1989)
    Aston Martin Bulldog (1980) (koncepcyjny)
    Aston Martin Virage (1988-2000)
    Aston Martin Vantage (1992-1999)
    Aston Martin DB7 (1993-2003)
    Aston Martin V12 Vanquish S (2004-2007)

Obecne

    Aston Martin DB7 Zagato (2002-2003)
    Aston Martin DB7 GT (2003-2004)
    Aston Martin DB AR 1 (od 2003)
    Aston Martin DB9 (2004-)
    Aston Martin DB9 Coupé (2004-)
    Aston Martin Vanquish S (od 2004)
    Aston Martin DB9 Volante (2005-)
    Aston Martin V8 Vantage (2005-)
    Aston Martin V8 Vantage Roadster (2006-)
    Aston Martin DBS (2007-)
    Aston Martin V12 Vantage (2009-)
    Aston Martin Rapide (2009-)
    Aston Martin One-77 (2009-)
    Aston Martin Cygnet (2010-)

Koncepty

    V12 Vantage Roadster
    V12 Vantage RS
    Lagonda Concept

Aston Martin Racing (samochody wyścigowe)

    Aston Martin DBR9 (2004-2005)
    Aston Martin DBRS9 (2005-)
    Aston Martin V8 Vantage N24
    Aston Martin V8 Vantage GT2

 

 

źródło: wikipedia.pl

 

Audi (łac. audi = słuchaj, tryb rozkazujący od audio,ire) – niemiecka marka samochodów osobowych, koncernu Volkswagen, produkowana przez spółkę Audi AG z siedzibą w Ingolstadt.

Samochody te produkowane są w Niemczech w Ingolstadt, Neckarsulm, węgierskim Győr i Sao José dos Pinhais (Brazylia).

Historia przedsiębiorstwa Audi sięga 1899 roku, kiedy to August Horch (1869-1951) założył w Kolonii przedsiębiorstwo Horch. Potem przeniósł zakład w 1904 do Zwickau. Po kłopotach finansowych i problemach w zarządzie odszedł w 1909 ze spółki i założył nowe przedsiębiorstwo. Ponieważ z nowym przedsięwzięciem nie mógł już łączyć swojego nazwiska, nazwał je przez przetłumaczenie swojego nazwiska (horch to tryb rozkazujący od horchen, czyli nasłuchiwać) na łacinę – czyli "audi". W 1932 przedsiębiorstwo Audi łącząc się z zakładami Horch, Wanderer i DKW weszło do spółki Auto Union, której logo (cztery przeplatające się pierścienie, symbolizujące czterech udziałowców spółki) jest do dzisiaj używane przez Audi.

Audi współpracuje z firmami Bose (samochodowe systemy audio) oraz Bang & Olufsen (wyższa klasa). Z Bose Sound System oferowany jest każdy model Audi, natomiast z Bang & Olufsen takie modele jak: A4, A5, A6, A8, Q5, Q7. Modele z tym systemem nagłośnienia charakteryzują się wysokim prestiżem i ekstrawagancją, przede wszystkim znakomitą jakością dźwięku.

Historia

Dzisiejsze Audi AG zawdzięczamy firmom Horch, Audi, DKW, Wanderer, które tworzyły Auto Union GmbH, jak również NSU. Koncern powstał w swojej aktualnej formie w marcu 1969 wskutek wspólnego postanowienia NSU Motorenwerke AG i Auto Union GmbH z Ingolstadt. Nowa siedziba firmy mieściła się w Neckarsulm i nosiła nową nazwę Audi NSU Auto Union AG. W końcu w 1985 przeniesiono siedzibę główną do Ingolstadt znów zmieniając nazwę tym razem na Audi AG.

Przedsiębiorstwo Audi zostało założone 16 lipca 1909 przez Augusta Horcha jako August Horch Automobilwerke GmbH w Zwickau, po tym jak sam założyciel musiał wystąpić ze swojej poprzedniej firmy „August Horch & Cie“. Nazwę spółki zmieniono 25 kwietnia 1910 na Audi Automobilwerke GmbH, bo zabroniono założycielowi używania jego nazwiska w nazwie firmy.

Nazwę Audi zawdzięczamy dziesięcioletniemu chłopcu. Po przegranej wyżej wspomnianej rozprawie sądowej Horcha, w pokoju mieszkalnym Franza Fikentschera, przyjaciela Augusta Horcha, odbyła się dyskusja nad nową nazwą przedsiębiorstwa. Uczestniczyli przy niej także trzej synowie Fikentschera. Wówczas dziesięcioletni Heinrich Fikentscher przetłumaczył nazwisko Horch na łaciński. "słuchać", lub dokładniej "słuchać się", tłumaczy się na łaciński jako audire, forma rozkazująca od tego brzmi audi. Tak właśnie narodziła się nazwa firmy Audi.

W lipcu 1910 pierwszy pojazd z nazwą Audi opuścił zakład w Zwickau. W 1915 założono Audi Werke AG. W 1928, wskutek finansowych trudności Audi, miało miejsce przejęcie spółki przez DKW. W 1932 firmy samochodowe Audi, DKW, Horch i Wanderer połączyły się pod znakiem czterech pierścieni w Auto Union z siedzibą w Chemnitz. Celem połączenia było uchronienie się przed światowym kryzysem gospodarczym.

Po drugiej wojnie światowej Auto Union AG rozpłynęło się w strefie okupowanej przez sowietów. Firma produkowała jako VEB Automobilwerk Zwickau model AWZ P70, a w 1958 dołączono poprzednie zakłady Horcha z terenu byłego NRD. W nowym VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau do 1991 produkowano trabanty. W zachodnich Niemczech firma istniała pod starą nazwą, jednakże od strony prawnej była kompletnie nowo założoną spółką. Wielu pracowników ze zniszczonych zakładów w Zwickau osadziło się w Ingolstadt i podjęło na nowo produkcję; pojazdy Auto Union produkowano pod marką DKW.

W 1958 Daimler-Benz AG przejął 87% kapitału akcyjnego Auto Union, a w 1959 posiadał już 100%. W 1964 Volkswagen kupił zakład w Ingolstadt i sprawił, że nazwa Audi odżyła przejmując logo Auto Union – cztery pierścienie od czterech połączonych producentów samochodów –. W 1965 Auto Union wreszcie wypuścił na rynek samochód pod marką Audi. Pierwszy model był dalszym rozwinięciem DKW F102 i nie otrzymał żadnych typowych oznaczeń. W 1968 były pracownik Daimler-Benz Ludwig Kraus zaprezentował ówczesnemu głównemu dyrektorowi zakładu Volkswagenwerk Wolfsburg Heinrichowi Nordhoffowi samodzielnie zaprojektowanego Audi 100. Ten był zachwycony projektem i zgodził się na produkcję. Od tego czasu pojazdy były oznaczone odpowiadającymi im liczbami koni mechanicznych (przykładowo Audi 60, Audi Super 90). Pojazdy tej serii otrzymały tzw. silnik średnioprężny. Za ich rozwój był odpowiedzialny Daimler-Benz AG, jako że nadal posiadał większość akcji w Auto Union. Stopień sprężania w tych silnikach było na poziomie między silnikami benzynowymi a diesla.

W 1969 doszło do fuzji Auto Union GmbH z NSU AG Neckarsulm. Przedsiębiorstwo przyjęło nazwę Audi NSU Auto Union AG i miało od tego czasu drugi zakład i (do 1948) siedzibę w Neckarsulm. W styczniu 1971 po raz pierwszy pojawił się slogan Vorsprung durch Technik (pol. przewaga dzięki technice) przy okazji reklamy NSU Ro 80 (z silnikiem Wankla). Po tym jak produkcja modelu Ro 80 została uruchomiona, zaprzestano używania nazwy NSU jako oznaczenia produktów. 1 stycznia 1985 Audi NSU Auto Union AG przyjęło nazwę AUDI AG. W tym samym czasie przedsiębiorstwo zmieniło swoją kwaterę główną z Neckarsulm na Ingolstadt. Od tamtego czasu produkty i sama firma noszą tą samą nazwę.

Od 1993 Audi jest aktywne również na Węgrzech. W węgierskim mieście Győr oprócz montażu Audi TT tworzono także silniki.

Od roku 2000 Audi wspólnie z Seatem i Lamborghini jako Audi-Gruppe tworzy markę samochodów sportowych w koncernie Volkswagen, obok Volkswagena ze Škodą, Bentleyem i Bugattim.

W 2005 roku Audi świętowało 25-lecie quattro, a 30 września i 1 października 2006 podczas drzwi otwartych z początkiem produkcji Audi R8 świętowano jubileusz 100 lat budowy samochodów w Neckarsulm. Kilkukrotnie wyróżniano reklamy telewizyjne i prasowe, między nimi znajdują się także takie które urosły już do miana kultowych.

W 2009 roku marka Audi obchodzi 100. urodziny[1]. Z tej okazji Audi Tradition zaplanowało wiele imprez: pierwszą z nich jest specjalna wystawa „Spotkanie generacji – efektywność przez lata”. Można ją zwiedzać od 26 stycznia do 28 lutego 2009 roku w Audi museum mobile w Audi Forum Ingolstadt.

Aktualna struktura kapitałowa Audi wygląda następująco: Volkswagen AG posiada 99,14% akcji, pozostała część akcji (0,86%) jest rozsiana i handluje się nią na giełdach papierów wartościowych: Berlin-Brema, Düsseldorf, Frankfurt nad Menem, Hamburg, Monachium i Stuttgart.

Technika

Audi wyróżnia się innowacjami technicznymi:

    * seryjnie produkowany 5-cylindrowy silnik, po raz pierwszy zastosowany w Audi 100 5E (Typ43) w roku 1977
    * pierwszy na świecie 5-cylindrowy silnik wysokoprężny, Audi 100 5D (Typ43), rok 1978
    * stały napęd na cztery koła w seryjnie produkowanym aucie osobowym Audi Quattro (1980)
    * Audi 100 (Typ 44) – 1983 auto o najmniejszym wówczas współczynniku oporu powietrza Cx wynoszącym 0,3
    * całkowicie ocynkowana karoseria (Audi 80 od 1985).
    * Audi V8 1988, pierwsza luksusowa limuzyna ze stałym napędem na 4 koła
    * Audi A8 z roku 1994 – pierwsza luksusowa limuzyna z karoserią wykonaną z aluminium ASF (Audi Space Frame).
    * Audi A2 pierwsze małe auto z nadwoziem wykonanym w całości z aluminium
    * Audi A2 1.2TDI auto spalające średnio 3l/100 km oleju napędowego
    * Silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim FSI
    * Dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG
    * Znakomity System Audio klasy high-end Duńskiej firmy Bang & Olufsen w najwyższym poziomie Audio dostępnym w modelach Audi (Pierwszy model było to flagowy Audi A8) który współpracuje z innowacyjną firmą Hgh-End Bang & Olufsen Z rewelacyjnym nagłośnieniem z nowinkami takimi jak Processing platform (DSP), czy wysuwające się głośniki wysokotonowe Acoustic Lens Technology
    * silnik podwójnie widlasty W12 o pojemności 6 litrów i mocy 420 KM (Audi A8 od 2001 do 2002)
    * 5 zaworów na cylinder w silnikach długoskokowych
    * Silnik widlasty diesla 6.0 V12 zaprezentowany po raz pierwszy w audi Q7 (1000 Nm i 500 KM).

Modele Audi w Le Mans

    * Audi R8R LMP
    * Audi R8C
    * Audi R8 LMP
    * Audi R10 TDI
    * Audi R15 TDI

Obecnie produkowane modele (2010)

    * Audi A1
    * Audi A3/A3 Sportback/A3 Cabriolet
    * Audi S3
    * Audi A4/A4 Avant
    * Audi S4/S4 Avant
    * Audi A5
    * Audi S5
    * Audi A6/A6 Avant
    * Audi S6/S6 Avant
    * Audi RS6/RS6 Avant
    * Audi A6 allroad quattro
    * Audi A8
    * Audi S8
    * Audi Q5
    * Audi Q7
    * Audi TT Coupé/TT Roadster
    * Audi TTS Coupé/TTS Roadster
    * Audi TT RS Coupé/ TT RS Roadster
    * Audi R8
    * Audi A7 sportback

 

 

źródło: wikipedia.pl

 

BMW (niem. Bayerische Motoren Werke, pol. "Bawarskie Zakłady Silnikowe") – niemieckie przedsiębiorstwo produkujące samochody osobowe i motocykle oraz skutery pod marką BMW. Siedziba przedsiębiorstwa znajduje się w Monachium, w kraju związkowym Bawaria.

BMW jest właścicielem również innych marek samochodów: Mini, Rolls-Royce. Przedsiębiorstwo angażuje się także w liczne sporty motorowe.

Marki samochodów należące do BMW AG

    * BMW – niemiecka marka produkowana od 1913 r. w Monachium
    * Rolls-Royce – brytyjska marka produkowana od 1905 r. w Manchesterze
    * Mini – brytyjska marka produkowana od 1959 r. w Birmingham

Historia

Koncern BMW jako swoich założycieli podaje dwie osoby: Gustava Otto i Karla Rappa, którzy w Monachium na początku XX wieku  niezależnie od siebie rozpoczęli działalność gospodarczą w dziedzinie lotnictwa. Z pewnością gdyby nie oni firma nigdy by nie powstała. Jednak znaczny udział w kształtowaniu firmy i późniejsze jej sukcesy należy przypisać innym osobom: Francowi Josefowi Poppowi – pierwszemu dyrektorowi naczelnemu, Maxowi Frizowi – głównemu konstruktorowi i dyrektorowi technicznemu, jak i Camillo Castiglioniemu – akcjonariuszowi i właścicielowi firmy.

Ważne daty

    * 1916 – Utworzenie fabryki samolotów Bayerische Flugzeug-Werke (BFW)
    * 1917 – Zmiana nazwy spółki Rapp-Motorenwerke na Bayerische Motoren Werke GmbH
    * 1918 – Przekształcenie w spółkę akcyjną.
    * 1923 – Wykonanie pierwszego motocykla BMW.
    * 1928 – Powstał oddział przedsiębiorstwa BMW w Eisenach, gdzie rozpoczęto produkcję pierwszych samochodów o nazwie Dixi, wzorowanych na angielskich autach Austin Seven.
    * 1944 – Znaczne zniszczenie zakładów w Monachium przez bombardowania alianckie.
    * 1945 – Uruchomienie zakładu naprawczego pojazdów wojsk okupacyjnych.
    * 1945 – Demontaż zakładu w Monachium i Allach
    * 1948 – Wznowienie produkcji motocykli po zniszczeniach wojennych i po przegranej wojnie.
    * 1952 – Wytwarzanie samochodów w Monachium.
    * 1959 – Historyczne generalne zebranie, na którym zostało udaremnione przejęcie BMW przez Daimler Benz
    * 1960 – BMW zatrudnia 7000 pracowników i osiąga obrót 239 milionów marek niemieckich
    * 1962 – Karl-Heinz Sonne został przewodniczącym zarządu
    * 1967 – Otwarcie Zakładu Motocyklowego w Berlin-Spandau
    * 1969 – BMW zatrudnia 21 000 pracowników i osiąga obrót 1,5 miliarda marek niemieckich
    * 1970 – Eberhard von Kuenheim został przewodniczącym zarządu. Utworzenie fundacji Herbert Quandt Stiftung.
    * 1972 – Utworzenie działu sportu – BMW Motorsport GmbH.
    * 1972 – Budowa nowego budynku głównego zarządu "Vierzylinder"
    * 1972 – Budowa zakładu w południowej Afryce
    * 1973 – Otwarcie zakładu w Landshut
    * 1978 – Przedstawienie BMW serii 5 z silnikiem na wodór we współpracy z DLR
    * 1978 – BMW zatrudnia 30 000 pracowników i osiąga roczny obrót 6,0 miliardów marek niemieckich
    * 1979 – Otwarcie zakładu silników w Steyr (Austria)
    * 1984 – Otwarcie zakładu motocykli w Berlin-Spandau
    * 1985 – Początek budowy FIZ
    * 1985 – Utworzenie spółki BMW Technik GmbH do prac badawczo-rozwojowych.
    * 1987 – Otwarcie zakładu w Ratyzbonie
    * 1990 – Otwarcie centrum badawczego Forschungs- und Ingenieurzentrum FIZ.
    * 1990 – BMW zatrudnia 70 900 pracowników i osiąga obrót 27,1 miliardów niemieckich marek
    * 1992 – Otwarcie zakładu Spartanburg (Południowa Karolina) w USA
    * 1993 – Bernd Pischetsrieder został przewodniczącym zarządu
    * 1994 – Wykupienie przedsiębiorstwa Rover Group w tym marki Mini.
    * 1998 – Nabycie marki Rolls-Royce-Automobiles.
    * 1999 – BMW zawiera umowę z rosyjskim przedsiębiorstwem "Autotor" z Kaliningradu; Początek produkcji samochodów
    * 1999 – Joachim Milberg został przewodniczącym zarządu
    * 2000 – Utworzenie fundacji Eberhard v. Kuenheim Stiftung.
    * 2000 – Otwarcie zakładu CKD w Tajlandii
    * 2000 – Sprzedaż MG-Rover i Land Rover
    * 2001 – Otwarcie zakładu BMW w Hams Hall
    * 2002 – Helmut Panke staje się przewodniczącym zarządu. Początek budowy Zakładu BMW w Lipsku
    * 2004 – Założenie Przedsiębiorstwa Łączonego w celu produkcji i sprzedaży z Brilliance China Automotive Holding w Chinach
    * 2004 – Obwieszczenie wpuszczenia na rynek aktualnej BMW serii 7 z silnikiem na wodór
    * 2004 – Początek budowy BWM Welt (centrum części zamiennych dla BMW Automobile) w Monachium
    * 2005 – Oficjalne otwarcie 15 czerwca nowej centrali części zamiennych (zakład 2.70) w Gaubitzhausen w Dingolfing
    * 2005 – Oficjalne otwarcie 13 maja nowego Zakładu BMW w Lipsku
    * 2005 – Zakup wyścigowego teamu Sauber.
    * 2006 – Norbert Reithofer został przewodniczącym zarządu
    * 2007 – Zakład CKD (Completely Knocked Down) w Madras został otwarty
    * 2007 – BMW Motorrad przejmuje Husqvarna Motorcycles
    * 2007 – Otwarcie BMW Welt w Monachium
    * 2009 – Sprzedaż wyścigowego teamu Sauber

 

 

źródło: wikipedia.pl

 

Chevrolet (zwany także Chevy) to założona w 1911 przez szwajcarskiego kierowcę wyścigowego Louisa Chevrolet i Gastona Chevrolet fabryka samochodów w Detroit. Obecnie amerykańska marka samochodów.

Historia

Od 1917 zakłady w składzie koncernu General Motors.

W 1953 roku pojawia się najbardziej znany model: Chevrolet Corvette.

Od 1984 w unii z przedsiębiorstwem Pontiac. Filie w Brazylii, Kanadzie, produkcja roczna samochodów osobowych marki Chevrolet wynosi ponad 2 miliony. Przedsiębiorstwo jest również producentem ciężarówek.

W 2004 GM zaczyna sprzedawać samochody Daewoo pod marką Chevroleta w niektórych Państwach Europy Wschodniej z powodu nieposiadania praw do marki Daewoo w tychże państwach.

Lista aktualnie produkowanych modeli

    * Astra (2002 - obecnie) - Opel Astra II sprzedawany w Ameryce południowej i Afryce pod marką Chevrolet
    * Avalanche (2002 - obecnie)- od 2007 roku nowy model.
    * Aveo (2003 - obecnie) - Daewoo Kalos sprzedawany pod marką Chevrolet
    * Blazer (2000 - obecnie) - zmodernizowany amerykański Blazer z lat 1998 - 2004 sprzedawany w Ameryce Południowej
    * Captiva 1 (2005 - obecnie) - Daewoo Winstorm sprzedawany w Europie pod marką Chevrolet
    * Captiva 2 (2008 - ?) - Opel Antara Sprzedawany w Brazylii Pod marką Chevrolet,nie mylić z europejskim Chevroletem Captiva,to Daewoo Winstrom
    * Celta (2000 - obecnie)
    * Cobalt (2004 - obecnie)
    * Colorado (2004 - obecnie)
    * Corsa (1996 - obecnie) - Opel Corsa sprzedawany w Ameryce Południowej,Azji i Afryce pod marką Chevrolet
    * Corvette (1953 - obecnie)
    * Classic (1996 - 2009) - Opel Corsa A z lat 1995 - 2000 obecnie wyłącznie jako sedan sprzedawany w Ameryce Pd pod marką Chevrolet
    * Cruze (2009 - ?) - następca modeli Lacetti/Nubira i Cobalt,nie mylić z azjatyckim Cruze z lat 2002-2006,który był zmodernizowanym Suzuki Ignis
    * Epica (2006 - obecnie) - Daewoo Tosca Sprzedawany w Europie pod marką Chevrolet
    * Equinox (2004 - obecnie)
    * HHR (2006 - obecnie)
    * Impala (1958 - 1985, 1994 - 1996, 2000 - obecnie)
    * Lacetti (2005 - obecnie) - Daewoo Lacetti sprzedawany pod marką Chevrolet
    * Malibu (1964 - 1983, 1997 - obecnie)
    * Meriva (2004 - obecnie) - Opel Meriva sprzedawany w Ameryce Południowej pod marką Chevrolet
    * Montana (2002 - obecnie) - brazylijski Chevrolet Corsa w wersji Pick-up
    * Niva (2002 - obecnie) - Łada Niva II (VAZ 2123) sprzedawana pod marką Chevrolet
    * Omega (2004 - obecnie) - Holden Commodore sprzedawany w Ameryce Południowej pod marką Chevrolet
    * Nubira II (2004 - 2008) - Daewoo Lacetti sprzedawany pod marką Chevrolet
    * Optra (2004 - 2009) - Daewoo Lacetti sprzedawany pod marką Chevrolet
    * Prisma (2006 - obecnie) - brazylijski Chevrolet Celta w wersji sedan
    * Silverado (1999 - obecnie)
    * Spark (2005 - obecnie) - Daewoo Matiz sprzedawany pod marką Chevrolet
    * Suburban (1936 - obecnie)
    * S10 (2000 - obecnie) - brazylijski Blazer w wersji Pick-up
    * Tahoe (1994 - obecnie)
    * Tracker (1999 - 2009) - Suzuki Grand Vitara z lat 1999 - 2005 sprzedawany w ameryce Południowej pod marką Chevrolet
    * TrailBlazer (2002 - obecnie)
    * Uplander (2005 - obecnie)
    * Vectra (1999 - obecnie) - zmodernizowany Opel Astra III sedan sprzedawany w Ameryce Południowej pod marką Chevrolet
    * Vectra GT (2007 - obecnie) - zmodernizowany Opel Astra III hatchback sprzedawany w Brazylii pod marką Chevrolet
    * Viva (2004 - obecnie) – Opel Astra "G" sprzedawany na rynku Rosyjskim
    * Zafira (2002 - obecnie) - Opel Zafira I z lat 1999 - 2006 sprzedawany w Ameryce Południowej pod marką Chevrolet

 

 

źródło: wikipedia.pl

 

Chrysler to amerykański koncern motoryzacyjny produkujący m.in. samochody pod tą samą marką. Obecnie należy do korporacji Cerberus Capital Management, która odkupiła przedsiębiorstwo od spółki DaimlerChrysler 3 sierpnia 2007 roku za 7,4 mld dolarów. Tym samym koncern DaimlerChrysler przestał istnieć. Firma przedsiębiorstwa została zmieniona i obecnie brzmi Chrysler Holding LLC, a symbolem koncernu ponownie została pięcioramienna gwiazda (pentastar). W 2009 firma ogłosiła bankructwo. Obecnie Chrysler jest własnością: - Związki Zawodowe (68%) - FIAT S.p.A (20% z możliwością zwiększenia do 35%) - USA (Skarb Państwa) (10%) - Kanada (Skarb Państwa) (2%)

 Historia

U progu 20. stulecia, w Salt Lake City zamieszkał młody maszynista parowozów z Kansas. Walter P. Chrysler rozpoczął pracę i karierę w Denver & Rio Grande Railroad. W 1912 r. Chrysler po raz pierwszy zaczął pracować w przemyśle motoryzacyjnym. Został szefem produkcji w Buick Motors we Flint, w stanie Michigan, USA. Już trzy lata później objął funkcję prezesa Buick Motors, a w roku 1919, w wieku 45 lat, odszedł na emeryturę.

Rok później przedsiębiorstwo Willys-Overland Company poprosiło go o pomoc w przezwyciężeniu kryzysu. Największy życiowy sukces osiągnął jednak w 1921 r. dzięki objęciu stanowiska przewodniczącego rady nadzorczej Maxwell Motor Company (niektóre źródła podają Maxwell-Chalmers). Przejął większość udziałów w tej firmie i uruchomił w niej produkcję samochodów pod marką Chrysler.

Pierwszym samochodem marki Chrysler wyprodukowanym w ilości ponad 32 tysięcy sztuk był Chrysler Six z 1924 r. 6 czerwca 1925 r. zmieniono nazwę firmy na Chrysler Corporation. W roku 1927 przedsiębiorstwo Chrysler Corporation stało się czwartym pod względem wielkości producentem samochodów w USA, a już siedem lat później wzrost produkcji zapewnił koncernowi drugą pozycję. 7 lipca 1928 zaprezentowany został pierwszy tani samochód nowej marki Plymouth. 31 lipca 1928 roku od firmy Dillon, Read and Co. przejęta została firma Dodge. Walter P. Chrysler zrezygnował z przewodniczenia radzie nadzorczej w roku 1938. W tym okresie Chrysler Corporation wprowadziła na rynek szereg innowacyjnych modeli aut, takich jak Airflow i Newport.

W czasie II wojny światowej Chrysler Corporation przestawiła produkcję na potrzeby armii. Po wojnie Chrysler dokonał szeregu osiągnięć w zakresie nowoczesnej konstrukcji i stylizacji samochodów. Duży wpływ na kondycję finansową firmy miał kilkumiesięczny strajk robotników koncernu pod koniec lat 40. XX wieku. W jego wyniku koncern poniósł olbrzymie straty finansowe i stracił na korzyść koncernu Ford drugie miejsce na rynku Ameryki Północnej.

W 1987 Chrysler kupuje AMC, ze względu na Jeepa.

W 1998 r. fuzja Daimler-Benz i Chrysler Corporation, prowadząca do stworzenia koncernu DaimlerChrysler, zapoczątkowała nową erę w branży motoryzacyjnej. Grupa Chrysler ma chlubne tradycje konstruowania pięknych i atrakcyjnych aut studyjnych. Pomiędzy 1950 a 1961 rokiem Virgil Exner, pierwszy wiceprezes Chryslera ds. stylistyki, nadzorował konstruowanie aut, które sam nazywał "autami marzeń". Produkcja tych zaawansowanych technologicznie pojazdów zapewniła marce Chrysler dzisiejszą pozycję lidera w zakresie stylizacji samochodów.

Niepowtarzalne konstrukcje studyjne stwarzają znakomitą okazję do wprowadzania nowych rozwiązań, co pozwala na analizowanie reakcji przyszłych klientów na proponowane nowości. Na podstawie tej oceny zarząd przedsiębiorstwa podejmuje decyzje o wprowadzeniu w życie nowych trendów. Auta studyjne są wyrazem poszukiwań nowych rozwiązań konstrukcyjnych - przykładem niech będzie tu Portofino i pierwsze limuzyny serii LH. Entuzjastyczne przyjęcie projektów studyjnych samochodów Dodge Viper i PT Cruiser spowodowało ich wejście do produkcji. Projekty tego typu pozwalają też konstruktorom na testowanie najnowszych technologii w realnie działających pojazdach.

W 2009 bankructwo firmy potwierdził osobiście prezydent USA Barack Obama. Planuje się, że na odbudowę firma dostanie łącznie 10,5 mld dolarów: 8,08 mld dolarów od rządu USA i 2,42 mld dolarów od rządu kanadyjskiego oraz prowincji Ontario. W zamian za to rząd amerykański obejmie 8 proc. w nowej firmie, a rząd federalny w Kanadzie oraz rząd prowincji Ontario 2 proc. akcji[1].

W 2009 roku 20% akcji koncernu Chrysler zostało przejętych przez włoskiego Fiata.

Modele samochodów Chrysler

    * Chrysler 160/180/2 Litre/Centura
    * Chrysler 300 letter series (1955-1965)
    * Chrysler 300M (1999-2004)
    * Chrysler 300C (2005-dzisiaj)
    * Chrysler 300 (1962-1971, 1979, 2005-dzisiaj)
    * Chrysler Airflow (1934-1937)
    * Chrysler Airstream (1935-1937)
    * Chrysler Aspen (2007-dzisiaj)
    * Chrysler Avenger (1976-1978, przemianowany Hillman Avenger)
    * Chrysler Cirrus (1995-2000)
    * Chrysler Concorde (1993-2004)
    * Chrysler Conquest (1987-1989, przemianowany Mitsubishi Starion)
    * Chrysler Cordoba (1975-1983)
    * Chrysler Crossfire (2004-2006)
    * Chrysler Daytona (1984-1993, Kanada)
    * Chrysler Dynasty (1988-1993, Kanada)
    * Chrysler Fifth Avenue (1984-1989)
    * Chrysler Horizon (1977-1979, Europa)
    * Chrysler Imperial (1926-1954, 1990-1993)
    * Chrysler Imperial Parade Phaeton (1952, tylko trzy wybudowane egzemplarze)
    * Chrysler Intrepid (1993-2004, Kanada)
    * Chrysler Laser (1984-1986)
    * Chrysler LeBaron (1977-1995)
    * Chrysler LHS (1994-1997, 1999-2001)
    * Chrysler Newport (1941, 1961-1981)
    * Chrysler Neon (1995-2005, międzynarodowa wersja Dodge Neon)
    * Chrysler New Yorker (1939-1996)
    * Chrysler New Yorker Fifth Avenue (1983, 1990-1993)
    * Chrysler Pacifica (2004-dzisiaj)
    * Chrysler Prowler (2001-2002)
    * Chrysler PT Cruiser (2001-dzisiaj)
    * Chrysler Royal (1937-1942, 1946-1950)
    * Chrysler Saratoga (1939-1953, 1957-1960; 1989-1994, Europa)
    * Chrysler Sebring (1995-dzisiaj)
    * Chrysler Sigma (przemianowany Mitsubishi Galant, Australia)
    * Chrysler Stratus (1995-2000, Kanada i Europa, eksportowa wersja Dodge Stratus)
    * Chrysler TC by Maserati (1989-1991)
    * Chrysler Town and Country (1941-1950, 1965-1988, 1990-dzisiaj)
    * Chrysler Turbine Car
    * Chrysler Valiant (Australia, Nowa Zelandia i Południowa Afryka)
    * Chrysler Vision (1993-1997, Europa)
    * Chrysler Voyager (2000-2003; 1988-dzisiaj, Europa)
    * Chrysler Windsor (1940-1961)

Marki koncernu Chrysler Holding LLC

    * Chrysler - amerykańska marka produkowana od 1925 roku w Auburn Hills
    * Dodge - amerykańska marka produkowana od 1914 roku w Auburn Hills
    * Jeep - amerykańska marka produkowana od 1945 roku w Toledo
    * Plymouth - produkcja zakończona w 2001 roku

 

 

źródło: wikipedia.pl

 


Ceny paliw

Sprawdź ceny paliw w swoim województwie:

mapka

Informacje

fotoradary

video patrole