Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.

Akceptuję Więcej informacji

Autor:   

Audi (łac. audi = słuchaj, tryb rozkazujący od audio,ire) – niemiecka marka samochodów osobowych, koncernu Volkswagen, produkowana przez spółkę Audi AG z siedzibą w Ingolstadt.

Samochody te produkowane są w Niemczech w Ingolstadt, Neckarsulm, węgierskim Győr i Sao José dos Pinhais (Brazylia).

Historia przedsiębiorstwa Audi sięga 1899 roku, kiedy to August Horch (1869-1951) założył w Kolonii przedsiębiorstwo Horch. Potem przeniósł zakład w 1904 do Zwickau. Po kłopotach finansowych i problemach w zarządzie odszedł w 1909 ze spółki i założył nowe przedsiębiorstwo. Ponieważ z nowym przedsięwzięciem nie mógł już łączyć swojego nazwiska, nazwał je przez przetłumaczenie swojego nazwiska (horch to tryb rozkazujący od horchen, czyli nasłuchiwać) na łacinę – czyli "audi". W 1932 przedsiębiorstwo Audi łącząc się z zakładami Horch, Wanderer i DKW weszło do spółki Auto Union, której logo (cztery przeplatające się pierścienie, symbolizujące czterech udziałowców spółki) jest do dzisiaj używane przez Audi.

Audi współpracuje z firmami Bose (samochodowe systemy audio) oraz Bang & Olufsen (wyższa klasa). Z Bose Sound System oferowany jest każdy model Audi, natomiast z Bang & Olufsen takie modele jak: A4, A5, A6, A8, Q5, Q7. Modele z tym systemem nagłośnienia charakteryzują się wysokim prestiżem i ekstrawagancją, przede wszystkim znakomitą jakością dźwięku.

Historia

Dzisiejsze Audi AG zawdzięczamy firmom Horch, Audi, DKW, Wanderer, które tworzyły Auto Union GmbH, jak również NSU. Koncern powstał w swojej aktualnej formie w marcu 1969 wskutek wspólnego postanowienia NSU Motorenwerke AG i Auto Union GmbH z Ingolstadt. Nowa siedziba firmy mieściła się w Neckarsulm i nosiła nową nazwę Audi NSU Auto Union AG. W końcu w 1985 przeniesiono siedzibę główną do Ingolstadt znów zmieniając nazwę tym razem na Audi AG.

Przedsiębiorstwo Audi zostało założone 16 lipca 1909 przez Augusta Horcha jako August Horch Automobilwerke GmbH w Zwickau, po tym jak sam założyciel musiał wystąpić ze swojej poprzedniej firmy „August Horch & Cie“. Nazwę spółki zmieniono 25 kwietnia 1910 na Audi Automobilwerke GmbH, bo zabroniono założycielowi używania jego nazwiska w nazwie firmy.

Nazwę Audi zawdzięczamy dziesięcioletniemu chłopcu. Po przegranej wyżej wspomnianej rozprawie sądowej Horcha, w pokoju mieszkalnym Franza Fikentschera, przyjaciela Augusta Horcha, odbyła się dyskusja nad nową nazwą przedsiębiorstwa. Uczestniczyli przy niej także trzej synowie Fikentschera. Wówczas dziesięcioletni Heinrich Fikentscher przetłumaczył nazwisko Horch na łaciński. "słuchać", lub dokładniej "słuchać się", tłumaczy się na łaciński jako audire, forma rozkazująca od tego brzmi audi. Tak właśnie narodziła się nazwa firmy Audi.

W lipcu 1910 pierwszy pojazd z nazwą Audi opuścił zakład w Zwickau. W 1915 założono Audi Werke AG. W 1928, wskutek finansowych trudności Audi, miało miejsce przejęcie spółki przez DKW. W 1932 firmy samochodowe Audi, DKW, Horch i Wanderer połączyły się pod znakiem czterech pierścieni w Auto Union z siedzibą w Chemnitz. Celem połączenia było uchronienie się przed światowym kryzysem gospodarczym.

Po drugiej wojnie światowej Auto Union AG rozpłynęło się w strefie okupowanej przez sowietów. Firma produkowała jako VEB Automobilwerk Zwickau model AWZ P70, a w 1958 dołączono poprzednie zakłady Horcha z terenu byłego NRD. W nowym VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau do 1991 produkowano trabanty. W zachodnich Niemczech firma istniała pod starą nazwą, jednakże od strony prawnej była kompletnie nowo założoną spółką. Wielu pracowników ze zniszczonych zakładów w Zwickau osadziło się w Ingolstadt i podjęło na nowo produkcję; pojazdy Auto Union produkowano pod marką DKW.

W 1958 Daimler-Benz AG przejął 87% kapitału akcyjnego Auto Union, a w 1959 posiadał już 100%. W 1964 Volkswagen kupił zakład w Ingolstadt i sprawił, że nazwa Audi odżyła przejmując logo Auto Union – cztery pierścienie od czterech połączonych producentów samochodów –. W 1965 Auto Union wreszcie wypuścił na rynek samochód pod marką Audi. Pierwszy model był dalszym rozwinięciem DKW F102 i nie otrzymał żadnych typowych oznaczeń. W 1968 były pracownik Daimler-Benz Ludwig Kraus zaprezentował ówczesnemu głównemu dyrektorowi zakładu Volkswagenwerk Wolfsburg Heinrichowi Nordhoffowi samodzielnie zaprojektowanego Audi 100. Ten był zachwycony projektem i zgodził się na produkcję. Od tego czasu pojazdy były oznaczone odpowiadającymi im liczbami koni mechanicznych (przykładowo Audi 60, Audi Super 90). Pojazdy tej serii otrzymały tzw. silnik średnioprężny. Za ich rozwój był odpowiedzialny Daimler-Benz AG, jako że nadal posiadał większość akcji w Auto Union. Stopień sprężania w tych silnikach było na poziomie między silnikami benzynowymi a diesla.

W 1969 doszło do fuzji Auto Union GmbH z NSU AG Neckarsulm. Przedsiębiorstwo przyjęło nazwę Audi NSU Auto Union AG i miało od tego czasu drugi zakład i (do 1948) siedzibę w Neckarsulm. W styczniu 1971 po raz pierwszy pojawił się slogan Vorsprung durch Technik (pol. przewaga dzięki technice) przy okazji reklamy NSU Ro 80 (z silnikiem Wankla). Po tym jak produkcja modelu Ro 80 została uruchomiona, zaprzestano używania nazwy NSU jako oznaczenia produktów. 1 stycznia 1985 Audi NSU Auto Union AG przyjęło nazwę AUDI AG. W tym samym czasie przedsiębiorstwo zmieniło swoją kwaterę główną z Neckarsulm na Ingolstadt. Od tamtego czasu produkty i sama firma noszą tą samą nazwę.

Od 1993 Audi jest aktywne również na Węgrzech. W węgierskim mieście Győr oprócz montażu Audi TT tworzono także silniki.

Od roku 2000 Audi wspólnie z Seatem i Lamborghini jako Audi-Gruppe tworzy markę samochodów sportowych w koncernie Volkswagen, obok Volkswagena ze Škodą, Bentleyem i Bugattim.

W 2005 roku Audi świętowało 25-lecie quattro, a 30 września i 1 października 2006 podczas drzwi otwartych z początkiem produkcji Audi R8 świętowano jubileusz 100 lat budowy samochodów w Neckarsulm. Kilkukrotnie wyróżniano reklamy telewizyjne i prasowe, między nimi znajdują się także takie które urosły już do miana kultowych.

W 2009 roku marka Audi obchodzi 100. urodziny[1]. Z tej okazji Audi Tradition zaplanowało wiele imprez: pierwszą z nich jest specjalna wystawa „Spotkanie generacji – efektywność przez lata”. Można ją zwiedzać od 26 stycznia do 28 lutego 2009 roku w Audi museum mobile w Audi Forum Ingolstadt.

Aktualna struktura kapitałowa Audi wygląda następująco: Volkswagen AG posiada 99,14% akcji, pozostała część akcji (0,86%) jest rozsiana i handluje się nią na giełdach papierów wartościowych: Berlin-Brema, Düsseldorf, Frankfurt nad Menem, Hamburg, Monachium i Stuttgart.

Technika

Audi wyróżnia się innowacjami technicznymi:

    * seryjnie produkowany 5-cylindrowy silnik, po raz pierwszy zastosowany w Audi 100 5E (Typ43) w roku 1977
    * pierwszy na świecie 5-cylindrowy silnik wysokoprężny, Audi 100 5D (Typ43), rok 1978
    * stały napęd na cztery koła w seryjnie produkowanym aucie osobowym Audi Quattro (1980)
    * Audi 100 (Typ 44) – 1983 auto o najmniejszym wówczas współczynniku oporu powietrza Cx wynoszącym 0,3
    * całkowicie ocynkowana karoseria (Audi 80 od 1985).
    * Audi V8 1988, pierwsza luksusowa limuzyna ze stałym napędem na 4 koła
    * Audi A8 z roku 1994 – pierwsza luksusowa limuzyna z karoserią wykonaną z aluminium ASF (Audi Space Frame).
    * Audi A2 pierwsze małe auto z nadwoziem wykonanym w całości z aluminium
    * Audi A2 1.2TDI auto spalające średnio 3l/100 km oleju napędowego
    * Silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim FSI
    * Dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG
    * Znakomity System Audio klasy high-end Duńskiej firmy Bang & Olufsen w najwyższym poziomie Audio dostępnym w modelach Audi (Pierwszy model było to flagowy Audi A8) który współpracuje z innowacyjną firmą Hgh-End Bang & Olufsen Z rewelacyjnym nagłośnieniem z nowinkami takimi jak Processing platform (DSP), czy wysuwające się głośniki wysokotonowe Acoustic Lens Technology
    * silnik podwójnie widlasty W12 o pojemności 6 litrów i mocy 420 KM (Audi A8 od 2001 do 2002)
    * 5 zaworów na cylinder w silnikach długoskokowych
    * Silnik widlasty diesla 6.0 V12 zaprezentowany po raz pierwszy w audi Q7 (1000 Nm i 500 KM).

Modele Audi w Le Mans

    * Audi R8R LMP
    * Audi R8C
    * Audi R8 LMP
    * Audi R10 TDI
    * Audi R15 TDI

Obecnie produkowane modele (2010)

    * Audi A1
    * Audi A3/A3 Sportback/A3 Cabriolet
    * Audi S3
    * Audi A4/A4 Avant
    * Audi S4/S4 Avant
    * Audi A5
    * Audi S5
    * Audi A6/A6 Avant
    * Audi S6/S6 Avant
    * Audi RS6/RS6 Avant
    * Audi A6 allroad quattro
    * Audi A8
    * Audi S8
    * Audi Q5
    * Audi Q7
    * Audi TT Coupé/TT Roadster
    * Audi TTS Coupé/TTS Roadster
    * Audi TT RS Coupé/ TT RS Roadster
    * Audi R8
    * Audi A7 sportback

 

 

źródło: wikipedia.pl

Więcej z kategorii Historia marek

Drukuj

Email

 

Ceny paliw

Sprawdź ceny paliw w swoim województwie:

mapka

Informacje

fotoradary

video patrole