Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.

Akceptuję Więcej informacji

Autor:   

Lancia (wym. lan-cza) – to marka samochodów osobowych włoskiej firmy, którą w 1906 roku w Turynie założył Vincenzo Lancia i Claudio Fogolin. Od 1969 roku firma należy do koncernu Fiat.

Historia firmy

W listopadzie 1906 r. powstała firma "Lancia & Cie". Pierwszym modelem samochodu Lancia wytwarzanym seryjnie była Lancia Alfa opracowana w 1907 roku a produkowana w latach 1908-1909. Do 1930 roku kolejne modele firmy oznaczano literami greckiego alfabetu. Wiele późniejszych samochodów nosiło kobiece imiona. Słynnym modelem z okresu międzywojennego była Lancia Lambda z 1922 – pierwszy samochód na świecie niezależnym zawieszeniem przednich kół i nadwoziem samonośnym. Marka Lancia szybko zaczęła być uważana za luksusową, taki wizerunek marki utrzymywany jest również obecnie. Samochody Lancia znane były i są z eleganckich i ładnych nadwozi.

Od 1951 samochody tej marki zaczęły występować w rajdach i wyścigach samochodowych. Pierwszym był model Lancia Aurelia B20 GT, który w 1951 wystartował w rajdach Mille Migla oraz Le Mans. Natomiast kolejne ewolucje modelu Delta pozwoliły Lancii otrzymać sześć razy z rzędu (w sezonach 1987-1992) tytuł mistrza świata producentów w rajdach samochodowych. Inne modele, które odnosiły znaczne sukcesy to m.in.: Lambda, Stratos i 037 Rally.

Pod koniec 1954 Lancia zaprezentowała również pojazd przeznaczony do wyścigów Formuły 1 (Lancia D50), jednakże ze względu na kłopoty finansowe wycofano się z wyścigów po sezonie 1955 i od 1956 samochody występowały pod marką Ferrari.

Oprócz samochodów osobowych firma produkowała również modele użytkowe. W stosunkowo niewielkich liczbach powstawały ciężarówki, autobusy, trolejbusy i pojazdy wojskowe. Powstał w tym celu osobny oddział "Lancia Veicoli Industriali", który w 1975 roku wszedł w skład nowo tworzonej spółki Iveco. Wkrótce potem zaprzestano produkcji samochodów użytkowych pod marką "Lancia".

W latach 60. modele tej firmy produkowano w fabrykach w Chivasso, Turynie i Bolzano. Od 1969 firma Lancia należy do koncernu Fiat, lecz wciąż produkuje samochody pod własną nazwą. W ramach tego koncernu zwiększono poziom produkcji z około 40 tys. sztuk rocznie do około 150-200 tys. sztuk rocznie. Pod koniec lat 70. podporządkowano firmie Lancia producenta małych samochodów Autobianchi. Od 1980 r. firma Lancia sprzedawała jedynie nowe modele tej firmy w swojej zagranicznej sieci jako Lancia Y10. W 1996 r. zrezygnowano z marki Autobianchi także na rynku włoskim.

W latach 90. w ramach restrukturyzacji zamknięto zakład firmy w Arese, a produkcję przeniesiono do fabryk Fiata. Przykładowo najmniejsze modele serii Lancia Y a następnie Lancia Ypsilon powstawały w zakładzie Fiata w Melfi koło Neapolu, a obecnie są produkowane w zakładzie w Termini Imerese na Sycylii. Od 1994 roku duże vany firmy powstają w zakładzie firmy Sevel Nord w Hordain we Francji. Najnowsze plany koncernu zmierzają do jej zwiększenia z około 110-120 tys. do 300 tys. sztuk rocznie. W ramach tego planu jesienią 2008 roku do produkcji weszła m.in. najnowsza wersja Lancii Delta.

Bardziej znane modele po II wojnie światowej:

    * Aurelia (1950)
    * Fulvia (1963)
    * Stratos (1972) (rajdowy)
    * Gamma (1976)
    * Delta (1979)
    * Thema (1984)
    * Y10 (1985)
    * Kappa (1994)
    * Y (1995)
    * Lybra (1999)

Modele obecnie oferowane

    * Lancia Ypsilon
    * Lancia Musa
    * Lancia Delta 2008
    * Lancia Phedra
    * Lancia Thesis

Ciekawostki

    * We Włoszech działa ekskluzywne stowarzyszenie fanów marki do którego są przyjmowani posiadacze co najmniej 6 samochodów Lancia.

 

 

źródło: wikipedia.pl

Więcej z kategorii Historia marek

Drukuj

Email

 

Ceny paliw

Sprawdź ceny paliw w swoim województwie:

mapka

Informacje

fotoradary

video patrole