Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.

Akceptuję Więcej informacji

Autor:   

Peugeot – francuska marka samochodów osobowych i dostawczych a także motocykli i skuterów. Firmy Peugeot i Citroën tworzą koncern PSA.

Historia w zarysie

W 1810 roku Jean Pierre Peugeot założył zakłady mechaniczne w miejscowości Herimoncourt. Pod koniec XIX wieku dwaj bracia stryjeczni Armand i Eugéne w nowej firmie "Les Files de Peugeot Fréres" ("Synowie braci Peugeot") uruchomili w 1885 roku produkcję rowerów. Wnuk Jeana Pierre'a inż. Armand Peugeot postanowił, że firma powinna zająć się produkcją automobili. Pierwszy pojazd, Serpollet-Peugeot, z silnikem parowym pojawił się w 1889 roku, jednak dopiero samochód z silnikiem spalinowym Daimlera zaprezentowany w 1891 roku okazał się trafnym posunięciem. Pierwszy motocykl skonstruowano w 1903, a pierwszą ciężarówkę w 1912 roku. W tym samym roku otwarto działający do dziś jeden z największych zakładów Peugeot w Sochaux. W tamtych czasach najlepszą reklamą dla samochodów był sport. Peugeot i tej dziedziny nie zaniedbał, wygrywając wiele rajdów i wyścigów. Ciekawostką był silnik zamontowany w Peugeocie, który wygrał wyścig Indianapolis 500 w 1913. Mianowicie był on wyposażony w głowicę z czterema zaworami przypadającymi na każdy cylinder. Produkcja samochodów osobowych, po I wojnie światowej rusza w 1919 i z roku na rok się zwiększa. W 1929 roku powstaje model 201 otwierając serię oznaczeń trzycyfrowych z zerem w środku. Pierwsza cyfra oznacza wielkość (klasę), a ostatnia kolejną serię. W czasie II wojny światowej zakłady przejęli Niemcy, oddając je w zarząd Ferdinanda Porsche. W roku 1948 ukazuje się pierwszy po wojnie nowo skonstruowany samochód Peugeota, model 203 produkowany do 1960.W tym okresie[1968] FSO produkujące "Warszawę 201/203/204" po rozpoczęciu eksportu musiało zmienić oznaczenie na 223/224 gdyż Peugeot zagroził sprawą sądową. W 1959 po raz pierwszy Peugeot zastosował w modelu Peugeot 403 silniki diesla, tak dziś popularne we Francji. W tym samym roku zastosowano po raz pierwszy wentylator chłodnicy, przystosowując samochody na nadchodzące korki miejskie. W 1961 roku zaprezentowano Peugeota 404, który oprócz ładnej, szlachetnej linii nadwozia odznaczał się wysoką jakością i trwałością. Dzięki tym zaletom sprzedano go w liczbie ponad dwóch milionów sztuk. W latach 60. marka Peugeot uchodziła za luksusową. Samochody Peugeot nazywano francuskimi Mercedesami. Wprowadzenie do produkcji w latach 70. i 80. mniejszych modeli, zwłaszcza Peugeota 104, zmieniło wizerunek marki na producenta samochodów popularnych. W 1976 Peugeot nabył 90% akcji Citroëna i tak powstał koncern PSA. Trzy lata później następuje przejęcie europejskiej filii marki Chrysler, produkującej auta pod marką Talbot. W połowie lat 80. zapada decyzja o zaprzestaniu produkcji Talbotów wraz z zakończeniem się ich okresu planowanej produkcji, a nowo skonstruowany następca Talbota Horizon, który miał nosić nazwę Arizona, pojawia się w 1986 roku jako Peugeot 309. W 1969 Peugeot 504, w 1988 Peugeot 405, a w 2002 roku 307 zdobyły zaszczytne tytuły samochodu roku. W czerwcu 2008 roku wyprodukowano 50-milionowy samochód marki Peugeot. Obecnie firma posiada 24 zakłady produkcyjne na całym świecie.
Firma Peugeot nadal (oprócz samochodów) produkuje motorowery oraz elektronarzędzia profesjonalne i amatorskie.
Największe limuzyny marki Peugeot (obecnie model Peugeot 607) używane są, w wersjach specjalnych, przez Prezydenta Francji. Model ten posiada również wielu przedsiębiorców francuskich.

Modele (data prezentacji)

Uznawszy Serpollet-Peugeot za Type 1, Peugeot produkował różne modele w latach 1890 - 1931, począwszy od Type 2 do Type 190S. Późniejsze modele miały oznaczenia trzycyfrowe i czterocyfrowe, a w roku 2010 niektóre modele zostały nazywane, już nie cyframi, ale literami i nazwami własnymi.

Seria 100

    * 104 (1972)
    * 106 (1991)
    * 107 (2005)

Seria 200

    * 201 (1929)
    * 202 (1938)
    * 203 (1948)
    * 204 (1965)
    * 205 (1983)
    * 206 (1998)
    * 206cc (2001)
    * 206+ (2009)
    * 207 (2005)
    * 207cc (2007)

Seria 300

    * 301 (1932)
    * 302 (1936)
    * 304 (1969)
    * 305 (1977)
    * 309 (1985)
    * 306 (1993)
    * 307 (2001)
    * 307cc (2003)
    * 308 (2007)

Seria 400

    * 401 (1934)
    * 402 (1935)
    * 402 Eclipse (1937)
    * 403 (1955)
    * 404 (1960)
    * 404 Cabriolet (1961)
    * 405 (1987)
    * 406 (1995)
    * 406 coupé (1996)
    * 407 (2004)
    * 407 Coupé (2005)
    * 408 (2009)

Seria 500

    * 504 (1968)
    * 504 Cabriolet (1969)
    * 505 (1979)
    * 508 (2010)

Seria 600

    * 601 (1934)
    * 604 (1975)
    * 605 (1989)
    * 607 (1999)
    * 608 (2009)

Seria 800

    * 806 (1994)
    * 807 (2002)

Seria 900

    * 905 model wystawiony do wyścigu Le Mans w 1992 i 1993
    * 907 prototyp zaprezentowany na salonie w Paryżu w 2005 roku
    * 908 RC
    * 908 V12 HDI model przygotowany do wyścigu Le Mans; napędzany silnikiem Diesla.

Seria 100x

    * Peugeot 1007 (2005)

Seria 300x

    * Peugeot 3008 (2009)

Seria 400x

    * Peugeot 4007 (2007)

Seria 500x

    * Peugeot 5008 (2010)

Seria nienumerowana

    * Peugeot iOn (2010)
    * Peugeot RCZ (2010)

Inne

    * Quadrilette (1919)
    * typ 4 (1892)
    * Peugeot P4 (lata 80)

Samochody dostawcze

    * J7 (1961)
    * J9
    * J5 (1981)
    * Bipper (2007)
    * Boxer (1994)
    * Expert (1996)
    * Partner (1997)
    
Modele koncepcyjne

    * Peugeot 207 RCup
    * Peugeot 308 RC Z
    * Peugeot 907
    * Peugeot 908
    * Peugeot City Toys
    * Peugeot Hoggar
    * Peugeot RC
    * Peugeot Sesame

 

 

źródło: wikipedia.pl

Więcej z kategorii Historia marek

Drukuj

Email

 

Ceny paliw

Sprawdź ceny paliw w swoim województwie:

mapka

Informacje

fotoradary

video patrole