Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.

Akceptuję Więcej informacji

Autor:   

Renault S.A. to istniejący od 1898 r. we Francji producent samochodów, będący zarazem jedną z najstarszych firm samochodowych. Koncern zatrudnia 130 tys. pracowników na całym świecie, z czego 63 tys. we Francji.

Marki koncernu Renault S.A.

    * Renault - francuski koncern produkujący od 1898 r. samochody .
    * Nissan - japoński koncern produkujący od 1933 r. samochody .
    * Infiniti - japońska marka produkująca od 1989 r. samochody luksusowe .
    * Dacia - rumuńska marka produkująca od 1966 r. samochody osobowe .
    * Alpine - francuska marka produkująca od 1955 r. do 1995 r. samochody sportowe.
    * Renault Samsung Motors - południowo koreańska marka produkująca od 1994 r. samochody osobowe.
    * Volvo AB - szwedzki koncern kontrolujący Renault Trucks i Mack Trucks .
    * Lada - rosyjska marka produkująca od 1970 r. samochody osobowe .
    * Moskwicz - rosyjska marka produkująca od 1939 r. do 2002 r. samochody osobowe .

Historia firmy

Firma Renault została założona w 1898 r. jako Renault Freres (Bracia Renault) przez Louisa, Marcela oraz Fernanda Renault. Pierwszy warsztat firmy mieścił się w szopie na narzędzia na terenie rodzinnej posiadłości w Billancourt (niedaleko Paryża). Po roku firma zatrudnia 110 pracowników i produkuje 76 aut, a po dwóch latach powstaje pierwsze logo firmy.

Początkowo firma montowała w swoich pojazdach silniki innych producentów, dopiero w 1902 r. powstaje pierwszy silnik konstrukcji Louisa Renault, o pojemności 3750 cm3 i mocy około 25 koni mechanicznych.

Bracia Renault uznali, że najlepszą ich reklamą marki jest sport dlatego bardzo często startowali w wyścigach za sterami swoich samochodów. Podczas wyścigu w 1903 na trasie Paryż – Madryt zginął Marcel Renault.

W 1906 r. z firmy ze względów zdrowotnych odszedł Fernand Renault, a gdy w 1909 r. zmarł, nazwa firmy została zmieniona na Les Automobiles Renault (Samochody Renault).

Okres I wojny światowej przyniósł rozgłos firmie Renault. Pod naporem niemieckim armia francuska cofała się w głąb Francji. Ofensywa niemiecka z kierunku Belgii przesunęła się na południe w kierunku Paryża. 6 września 1914 rozpoczęła się wielka bitwa nad rzeką Marną, w której Francuzi ponosili wielkie straty, ginęło dziesiątki tysięcy żołnierzy francuskich dziennie. Wówczas zapadła decyzja zarekwirowania ok. 500 sztuk paryskich taksówek Renault, którymi przewieziono dodatkowe posiłki francuskie. Dzięki temu napór Niemców został zatrzymany, a taksówki będące symbolem zwycięstwa, nazwano je taxi de la Marne. Było to pierwsze w historii wykorzystanie samochodów na taką skalę do przemieszczenia sił zbrojnych.

Na potrzeby frontowe Renault produkował silniki lotnicze, samoloty, samochody transportowe, czołgi (w tym takie modele jak M1917FT i FT-17) oraz amunicję. W 1918 Louis Renault za pomoc dla aliantów został zaliczony do grona kawalerów Legii Honorowej. Grobowiec rodzinny znajduje się na Cmentarzu Passy.

XXI wiek

W 2001 r. koncern Renault wprowadza do sprzedaży nowe modele samochodów: dostawczego Trafica oraz osobowe – Avantime, Thalia i Laguna II. Nowy Renault Traffic otrzymuje tytuł "Vana Roku". Na polskim rynku dostępny jest już Clio V6. Rozpoczęła się produkcja Scenica w meksykańskich zakładach Nissana. Renault Clio II przechodzi facelifting.

W 2002 r. pojawia się zupełnie nowy model Renault Vel Satis. 6 grudnia rozpoczyna się sprzedaży Renault Mégane II (auto zdobyło pięć gwiazdek na pięć możliwych w wynikach testów zderzeniowych Euro NCAP) w Polsce. Renault wraca do wyścigów w Formule 1. Prezentacja Renault Thalia po face liftingu.

W styczniu 2003 Firma Renault wprowadziła do sprzedaży Renault Espace 4, w kwietniu w salonach pojawił się Renault Kangoo po face liftingu. Renault w Polsce zaprezentowało w sierpniu Renault Scenic II (który ma być produkowany w dwóch wersjach nadwoziowych: normalnym pięcioosobowym oraz z przedłużonym rozstawem osi – wersja Grand siedmioosobowa), Mégane II w wersji Classic i Grandtour (kombi).

14 listopada 2005 Renault Clio trzeciej generacji zdobyło tytuł samochodu roku 2006.

W roku 2007 po fatalnych wynikach badań jakości modeli; Laguna II, Megane II i innych aut Renault zamierza odświeżyć swoje modele; w październiku do sprzedaży trafia Laguna III, firma pokazuje koncepcyjne Clio Grandtour i Grand Modus, rozpoczyna się sprzedaż Twingo II. Pierwsza prezentacja seryjnego modelu klasy SUV-Koleos.

W rok 2008 Renault wprowadził nowe modele: Megane III generacji jako hatchback i coupe, Laguna Coupe, nową Thalię, nowe Kangoo oraz Kangoo Compact.

Na rok 2009 firma planuje rozwinięcie wersji nadwozia nowego Megane, nową wersję swego kompaktowego minivana oraz lifting Clio III.

W wyniku osiągniętego w 2010 porozumienia koncernów Daimler AG i Renault następca modelu Smart ForFour powstanie na platformie Renault Clio III. Koncerny wymienią się akcjami obejmując po 3,1% akcji partnera[2].

Koncern Renault zatrudnia dziś około 141 tys. pracowników, obecnie produkuje samochody we Francji i w swoich filiach w: Hiszpanii, Belgii, Turcji, Słowenii, Portugalii, Argentynie, Brazylii oraz montuje w Rosji, Kolumbii, Urugwaju, Maroko, Malezji i w Chinach. Wytwórnie samochodów ciężarowych znajdują się nadto w USA, Wielkiej Brytanii i Czechach. W 1994 roku akcje Renault trafiły na giełdę i obecnie (2008) tylko około 15 proc. jest w posiadaniu państwa[3].

Firma Renault wyspecjalizowała się nie tylko w produkcji samochodów osobowych, sportowych i użytkowych, ale także jest dużym producentem ciągników rolniczych, wagonów kolejowych i innego sprzętu, w tym obrabiarek specjalnych i urządzeń potrzebnych do seryjnej produkcji samochodów. Urządzenia do produkcji samochodów z firmy Renault pracowały m.in. w radzieckich zakładach Moskwicza. Według licencji Renaulta wytwarzany był w Rumuni słynny w Polsce samochód Dacia, a w Stanach Zjednoczonych pracowała duża fabryka wytwarzająca wozy Renault 9.

Modele samochodów Renault

Modele powojenne

    * Renault 4CV (1947-1961)
    * Renault Caravelle (1959-1968) – amerykańska wersja modelu Floride
    * Renault Colorale (1950-1957)
    * Renault Dauphine (1956-1968)
    * Renault Dauphinoise (1946-1960) – kombi modelu Juvaquatre
    * Renault Domaine (1956-1960) – kombi modelu Frégate
    * Renault Floride (1959-1962)
    * Renault Frégate (1951-1960)
    * Renault Juva 4 (1937-1960) – inny zapis nazwy Juvaquatre
    * Renault Juvaquatre (1937-1960)
    * Renault Ondine (1961-1962) – luksusowa wersja Dauphine
    * Renault Prairie (1950-1957) – wersja modelu Colorale
    * Renault Torino (1966-1982) – wersja samochodu Torino produkowanego przez IKA (Industrias Kaiser Argentina)
    * Alpine-Renault A 110 1975

Modele numeryczne

    * Renault 3 (1961-1962)
    * Renault 4 (1961-1992)
    * Renault 5 (1972-1996)
    * Renault 6 (1968-1978)
    * Renault 7 (1974-1984)
    * Renault 8 (1962-1971)
    * Renault 9/11 (1982-1988)
    * Renault 10 (1962-1971)
    * Renault 12 (1969-1980)
    * Renault 14 (1976-1979)
    * Renault 15/17 (1971-1977)
    * Renault 16 (1965-1979)
    * Renault 18 (1978-1986)
    * Renault 19 (1988-1995)
    * Renault 20/30 (1975-1984)
    * Renault 21 (1986-1993)
    * Renault 25 (1984-1992)

Modele współczesne

    * Renault Avantime (2001-2003)
    * Renault Clio I (1990–1998)
    * Renault Clio II (1998-)
    * Renault Clio III (2005-)
    * Renault Clio V6 (1998- 2005)
    * Renault Espace (1984–)
    * Renault Fluence (2009-)
    * Renault Fuego (1980-1987)
    * Renault Kangoo (1998–)
    * Renault Koleos (2008-)
    * Renault Laguna (1994–)
    * Renault Latitude (2010-)
    * Renault Mégane (1996–)
    * Renault Modus (2004–)
    * Renault Safrane (1992-2000)
    * Renault Safrane II (2008 -) , sprzedaż wyłącznie w Azji
    * Renault Scénic (1996–)
    * Renault Twingo (1992–2006)
    * Renault Twingo II (2007-)
    * Renault Vel Satis (2001-2009)
    * Renault Thalia (2001-)

Modele współczesne na świecie

    * Renault Logan (2004 - nadal)
    * Renault Mégane I
    * Renault Sandero (2008 - nadal)

Fabryki koncernu

Fabryki koncernu zlokalizowane są w:

- Francja Francja

    * Batilly - zatrudnienie: 2500 osób,(departament Meurthe-et-Moselle)
    * Boulogne-Billancourt - zatrudnienie: 3000 osób, (departament Hauts-de-Seine)
    * Choisy-le-Roi (departament Val-de-Marne)
    * Cléon (departament Seine-Maritime)
    * Dieppe (departament Seine-Maritime)
    * Douai (departament Nord)
    * Douvrin - zatrudnienie: 450 osób, (departament Pas-de-Calais)
    * Flins-sur-Seine - zatrudnienie: 3300 osób, produkcja modelu Renault Clio (departament Yvelines)
    * Guyancourt - Technocentre, zatrudnienie: 12000 osób, (departament Yvelines)
    * Le Mans (departament Sarthe)
    * Maubeuge - zatrudnienie: 2500 osób,(departament Nord)
    * Noisy-le-Grand - zatrudnienie: 1500 osób, (departament Seine-Saint-Denis)
    * Ruitz - zatrudnienie: 800 osób, (departament Pas-de-Calais)
    * Sandouville - zatrudnienie: 3800 osób, produkcja modelu Renault Laguna (departament Seine-Maritime)
    * Villeurbanne (departament Rhône)

Z powodu światowego kryzysu finansowego i zmniejszonego popytu na samochody zarząd Renault zapowiedział na 2009 rozpoczęcie programu dobrowolnych zwolnień pracowniczych, w wyniku czego podane powyżej zatrudnienie z pewnością spadnie.

- Hiszpania Hiszpania

    * Valladolid, produkcja modelu Renault Clio
    * Palencia
    * Barcelona

- Rumunia Rumunia

    * Mioveni, produkcja modeli Dacia Logan i Dacia Sandero

- Słowenia Słowenia

    * Novo Mesto, produkcja modelu Renault Twingo

- Turcja Turcja

    * Bursa, produkcja modelu Renault Clio Grandtour

- Indie Indie

    * Nashik, we współpracy z indyjską firmą Mahindra produkcja modelu opartego na Dacii Logan

 

 

źródło: wikipedia.pl

Więcej z kategorii Historia marek

Drukuj

Email

 

Ceny paliw

Sprawdź ceny paliw w swoim województwie:

mapka

Informacje

fotoradary

video patrole