Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.

Akceptuję Więcej informacji

Quattro jest chyba najbardziej rozpoznawalnym elementem wyposażenia Audi i oczywiście oznacza on napęd na cztery koła. Jego historia sięga roku 1980 i rajdu Algarve Rally, gdzie po raz pierwszy Audi zaprezentowało swój pomysł na skuteczne przeniesienie mocy na drogę. Dało to początek nie tylko szalonej grupie B w rajdach, ale przede wszystkim nowemu trendowi montowania rozwiązania tego typu w seryjnych samochodach.

 

 

Do dziś przeszło 160 modeli korzysta z rozwiązania, które w zależności od modelu realizowane jest za pomocą sprzęgła wiskotycznego, systemu Haldex czy mechanizmu różnicowego. Jak sprawdza się w praktyce? Mieliśmy tego małą próbkę podczas imprezy Audi Quattro Experience zlokalizowanej pod Stadionem Narodowym w Warszawie, gdzie do testów przewidziano praktycznie wszystkie modele producenta.

 


Nam przypadł przydział na dwie nowości w postaci TTS i Q7, a także obecnej już dłuższy czas na rynku, ale mimo wszystko nadal ciekawej Audi S8. 520 KM i 650 Nm nie miałoby kompletnie sensu przy zastosowaniu napędu na jedną oś z jednej prostej przyczyny. Moc owszem trafiałaby na koła, jednak duża jej część przy mocniejszym dodaniu gazu trafiała by "w eter" co podpowiadałby biały dym wydobywający się z kół. Taka sytuacja w przypadku limuzyny jest nie do przyjęcia i tu z pomocą przychodzi stały napęd. Gwarantuje stateczne poruszanie się po drogach niezależnie od warunków drogowych, a przy zaistnieniu konieczności katapultuje prawie dwutonową S8 do pierwszej setki w 4.1 s.

 


Podobnie sytuacja ma się z dwoma kolejnymi objeżdżonymi modelami, jednak przed tym eventem nie zorientowałem się o nieprzypadkowym doborze tych trzech modeli. Niezależnie od tego z  jakim rodzajem nadwozia, z jakim segmentem czy wreszcie z jakim rodzajem przepalanego paliwa mamy do czynienia, napęd na cztery koła okazuje się mega efektywny poprawiając osiągi  i co najważniejsze poprawiający także nasze bezpieczeństwo.  

 

 

Krzysztof Kunzek

Fot: Jakub Głąb

 

Więcej z kategorii Prezentacje

Drukuj

Email

 

Ceny paliw

Sprawdź ceny paliw w swoim województwie:

mapka

Informacje

fotoradary

video patrole