Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.

Akceptuję Więcej informacji

Autor:   

Autor: Jakub Spurek

Zdjęcia: Michał Łęgowski

 

 

         

 

Każdy z nas chciał kiedyś zostać rajdowcem. Marząc przy tym, aby samochód wyglądał , a kierowca czuł się w nim młodo niezależnie od wieku. Seat Ibiza Sport Coupe zdaje się spełniać te warunki.

Zaskoczyć kolorem

Seat Ibiza SC nie pozwala jego właścicielowi pozostać anonimowym. Producent oferuje bowiem dwie wersje kolorystki auta, które na pewno wyróżnią je z tłumu. Chodzi o proponowane w ramach Pakietu Color Edition – barwy Lumina Orange (wyrazista pomarańcz z czarnym dachem i lusterkami) oraz Galia Blue (niebieski z białym dachem i lusterkami) . I to właśnie ,,Błękitek’’ trafił w nasze ręce.
Jedyny minus - za oryginalność Seata trzeba trochę zapłacić. Lakier specjalny jest opcją do wyboru za 2 990 zł.

 

           

 

Narodziny

Wersja Sport Coupe pojawiła się na rynku wraz z debiutem IV generacji Ibizy w 2008 roku (oficjalna premiera – Targi Motoryzacyjne Geneva Motor Show). Sprzedaż w Polsce ruszyła pod koniec I kwartału 2009 roku. Trzydrzwiowy hiszpański maluszek ma być wersją podrasowanego sportowego samochodu – typem niedrogiej cywilnej rajdówki. Więcej w nim wizualnego efektu (np. stylizowana skrzynia biegów, wykończenia tapicerki, dwukolorowość) niż prawdziwych rajdowych możliwości (najsilniejszy silnik ma moc 105 KM). Myli się jednak ten, kto sądzi, że Ibiza SC nie potrafi zaskoczyć.

 

           

 

Zewnętrza strona piękna

Najmniejsze auto hiszpańskiego koncernu rodzi się w okolicach Barcelony. Może ze względu na kataloński klimat i gorący temperament tamtejszych mieszkańców wydaje się być tak doskonałe?
Designerskich dodatków w Seacie nie brakuje. Dach i lusterka (elektrycznie sterowane i składane) to tylko preludium do dalszych białych akcentów w wyglądzie zewnętrznym Ibizy. Wariant Color Edition Blue pozwala na zastosowanie białych siedemnastocalowych obręczy (w zwykłej wersji Sport są one o cal mniejsze). Do tego dorzucamy utrzymany w tej konwencji przedni grill. Całość prezentuje się naprawdę nieźle. Auto z przodu wygląda zadziornie. Rozciągnięte i jednocześnie obniżone reflektory ładnie prezentują się w połączeniu ze ściętą linią przedniej klapy. Zastosowane załamania w linii karoserii oraz przyciemnione tylne boczne szyby realizują założony cel – podkreślają wyścigowy charakter. Lekko awangardowy tył wieńczy ciekawie wkomponowany spoiler z wbudowanym światłem stop.

 

           

 

Wewnętrzna głębia

Dostępne wersje wyposażenia charakteryzują się bogatym wyposażeniem, nawet w przypadku podstawowego modelu. W testowanym modelu zastosowano opcję Sport. O ile zewnętrza część auta okraszona jest białymi elementami o tyle we wnętrzu króluje barwa niebieska. Taki właśnie kolor otrzymały chociażby uchwyty drzwi, na desce rozdzielczej przyjemnym błękitem okalane są wloty nawiewów. Zegary są duże i czytelne, kreślone niezbyt agresywnym czerwonym kolorem. Deska zaskakuje trochę futurystycznym wcięciem od strony pasażera – zabieg taki zastosowano, aby zwiększyć przestrzeń dla pasażera siedzącego obok kierowcy, a także stworzyć pole manewru dla osoby siadającej na tylną kanapę. Cierpi na tym niezbyt duży schowek. Niestety w Ibizie składane jest tylko oparcie fotela, siedzisko pozostaje w tym samym miejscu.
Prawdziwą wisienką na torcie jest dźwignia skrzyni biegów – krótka ze stylizowanym na rajdowy kręgosłupem.

Bagażnik Seata wpisuje się w średnia dla tego typu modeli. 245 l powinno pozwolić na przewiezienie potrzebnych rzeczy.

W dobie Informacji - zewnętrzna nawigacja TomTom oraz Komputer pokładowy

W odróżnieniu od innych modeli system nawigacyjny (sygnowany przez Seata brandem TomTom) nie jest wbudowany. Uchwyt, który jest za razem ładowarką wyłania się z górnej części deski rozdzielczej. W razie potrzeby może zostać zdemontowany. Wnęka z gniazdem zasilającym zostaje natomiast ukryta pod dyskretną zaślepką.

Myli się jednak ten, kto sądzi, że deska rozdzielcza Seata pozbawiona jest wyświetlacza. Mały ekranik ukryty pomiędzy zegarami zawiera wszystkie informacje potrzebne do prowadzenia auta (jak choćby średnią prędkość, zużycie paliwa czy temperaturę zewnętrzną). Ciekawą opcją jest wyświetlanie czasu spędzonego w trasie od chwili uruchomienia silnika.

 

 

Silnik i właściwości jezdne

Obecnie Seat oferuje 8 wariantów silnikowych dla Ibizy SC – cztery benzynowe i cztery w dieslu. Nie będę ich tu opisywał. Szczegóły dotyczące jednostki napędzającej testowany model zobaczycie i usłyszycie na załączonym filmiku.
Pozostaje mi tylko do dodania jedna uwaga. Bak paliwa (45 l) - starczył przy mieszanych warunkach (miasto, poza miastem) na przejechanie ok. 550 kilometrów.

Właściwości jezdne. Duzy plus dla Hiszpanów. Samochód bardzo dobrze się prowadzi – tor jazdy nie wymaga praktycznie korekt kierownicą. Auto ma także bardzo czułe hamulce (do których jednak dość szybko można się przyzwyczaić). Używając pedału hamulca możemy mieć pewność, że Ibiza momentalnie się zatrzyma.

Można spotkać się z opiniami, że hamulce w Sport Coupe są za bardzo podkręcone. Moim zdaniem ten zabieg konstruktorów należy traktować pozytywnie - w końcu ma to być sportowy samochód.

Czy da się coś wycisnąć z tej Ibizy?

Aby sprawdzić rajdowe właściwości Seata wybraliśmy się na kielecki tor wyścigowy. Wrażenia? Auto dobrze trzyma się drogi, płynnie wchodzi w zakręty. Jedynym mankamentem może być przyspieszenie (ponad 10 sekund do setki testowanego modelu).

 

 

Ciekawostki

Ciekawą opcją reflektorów Seata jest funkcja Coming Home umożliwiająca pozostawienie włączonych reflektorów przez 30 sekund po opuszczeniu auta (dostępna w standardzie już od wersji Style)

Seaty Ibiza produkowane są nieprzerwanie od 1984 roku. Od tego czasu sprzedano już ponad pięć milionów egzemplarzy tego modelu.

Konkurencyjny dla Seata model stworzył Opel. Wypuścił na rynek Corsę Black and White.

Bezpieczeństwo

Seat Ibiza SC otrzymał maksymalną liczbę pięciu gwiazdek w testach Euro NCAP, w dziedzinie ochrony dorosłych pasażerów, a także cztery w dziedzinie ochrony dzieci. Bezpieczeństwo najmłodszych gwarantują trzypunktowe pasy bezpieczeństwa oraz pas centralny. W Ibizie nie brak także zaczepów ISOFIX. Auto posiada także układ monitorujący zapięcie pasów (przypomina o tym obowiązku kierowcy i pasażerowi podróżującemu na przednim fotelu).

Hiszpański samochód wyposażony jest w system Dynamic Steering Response mający na celu dostosowanie układu kierowniczego do prędkości pojazdu i warunków drogowych. Ponadto Seat posiada w standardzie ESP (elektroniczny program stabilizujący) TCS (układ kontroli trakcji), oraz oczywiście ABS.

 



Podsumowanie

Pięciodrzwiowe Seaty cieszą się duża popularnością wśród klientów. Hiszpanie zrobili wiele, aby w nasze łaski wkupił się także Sport Coupe. Najnowsze dziecko zakładu spod Barcelony to z całą pewnością samochód młodzieżowy. Poczucie młodzieżowości wcale nie musi być uzależnione od wieku.

 

 

Dane techniczne Seat Ibiza Sport Coupe 1.6
Silnik benzynowy
Liczba cylindrów 4, 4V
Pojemność 1598 cm³
Moc maksymalna 77 kW (105 KM), 5600 obr/min
Maks. moment obrotowy 153 Nm, 3800 obr/min
Skrzynia biegów manualna, 5 biegowa
Zbiornik paliwa 45 l
Napęd napędzane koła przednie
Wymiary (dł./szer./wys.) 4034 x 1693 x 1428 mm
Masa własna 1015 kg
Spalanie: miasto/trasa/średnie 8,9 / 5,3 / 6,6
Emisja CO2 157 g/km
Prędkość maksymalna 189 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h 10,4 s
Cena wersji podstawowej 46 390 zł wersja Reference
Cena wersji testowej 74 280 zł

 

 

źródło: auto-strefa.pl
Wszelkie kopiowanie bez zgody zabronione!

Więcej z kategorii Samochody nowe

Drukuj

Email

 

Ceny paliw

Sprawdź ceny paliw w swoim województwie:

mapka

Informacje

fotoradary

video patrole