Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.

Akceptuję Więcej informacji

Autor:   

Autor: Mariusz Gaj

Zdjęcia: Daniel Janczyk

 

 

     

 

Wstęp:

Czy Fiat z modelem Bravo zasługuje na brawa? Zobaczymy, gdyż konkurencja nie śpi i trudno jest wejść z nowym modelem w ciężkim segmencie kompaktów. Do testów otrzymaliśmy auto w wersji Sport z dwulitrowym dieslem pod maską.

Historia:

Fiat Bravo drugiej generacji weszło na rynek w 2007 roku zastępując nieudany i kiepsko się sprzedający model Stilo. Kompaktowy Fiat występuje tylko jako pięciodrzwiowy hatchback. Dla klientów dostępnych jest aż sześć wersji wyposażenia oraz siedem jednostek napędowych.

 

     

 

Konkurenci:

Fiat po klapie jakim był model Stilo musiał wziąć się do roboty i potrzebował wprowadzić model, który powalczy z mocnymi rywali w segmencie kompaktów, gdzie prym wiodą Volkswagen Golf i Opel Astra.

 

       

 

Wygląd zewnętrzny:

Nie ma co ukrywać, że Włosi potrafią projektować piękne auta. Ileż to nagród zdobyli Włoscy projektanci z licznymi modelami Alfy Romeo czy Ferrari. Fiat Bravo jest niezwykle urodziwym autem, gdyż inspiracje styliści czerpali z tradycji takich marek, jak np. Maserati (stąd niesamowity przód Bravo). Linia Fiata jest dość agresywna i nawiązuje swoim wyglądem do poprzedniej generacji. Wspomniany przód auta nie dość że jest ładny to grill nadaje trochę sznytu i zadziorności. Przednia szyba jest pochylona ale w zupełności nie odbija się to na ograniczeniu widoczności przez kierowcę. Jedynym zgrzytem jest silnie ograniczona widoczność na boki, olbrzymi boczny słupek jest w stanie ukryć przed wzrokiem kierowcy nie tylko pieszego, ale nawet cały samochód. Przechodząc do tyłu widzimy jak gwałtownie opada linia dachu tworząc bardzo ładny kompakt. Atrakcyjna linia Fiata Bravo pozostała bez zmian w stosunku do poprzedniej generacji.

 

 

Wnętrze:

Do środka auta wsiada się bardzo wygodnie, ale tylko z przodu bo pasażerowie tylnej kanapy muszą wziąć poprawkę że miejsca na nogi praktycznie brak. Konkurencja w tym aspekcie niestety wygrywa. Jeżeli już zasiądziemy za kierownicą Fiata nikt nie może mieć najmniejszych zastrzeżeń do pozycji za kierownicą. Jest bardzo przestronnie, regulacja dwupłaszczyznowa kierownicy i fotela pozwala dobrać każdemu optymalną pozycję do kierowania. Krótko mówiąc każdy znajdzie dla siebie taką pozycję że nie będzie narzekać. Jako że testowany egzemplarz to wersja Sport to można mieć poważne zastrzeżenia co do agresywności wnętrza. Wnętrze jest spokojne i stonowane-oczekiwaliśmy czegoś więcej.
Włosi bardzo poważnie traktują zarówno stylistykę jak i ergonomię auta. Kokpit auta jest zaprojektowany w dość praktyczny sposób. Szczególnie kobiety docenią wystrój wnętrza Fiata. Każdy zasiadając po raz pierwszy za kierownicą Fiata natychmiast się tu odnajdzie. Przełączniki są łatwo dostępne więc podczas jazdy nie rozpraszają kierowcy. Na pochwałę też zasługują czytelne zegary opakowane w praktyczne tuby. Trzeba zauważyć że Fiat może rywalizować z konkurentami pod względem jakości wykończenia i solidności wykonania.

 

     

 

Testowany egzemplarz posiadał wszystko co powinien posiadać przedstawiciel kompaktów. Warto wspomnieć o ciekawym pomyśle jaki stosuje Fiat w swoich autach-to system Blue&Me. Pozwala skomunikować się z autem w bardzo wygodny sposób tworząc np. bardzo praktyczny zestaw głośnomówiący. Przechodząc do tyłu jak już wcześniej wspomniałem, pasażerowie tylnej kanapy nie będą mieć łatwego życia. Miejsca z tyłu jest naprawdę mało, szczególnie na nogi. Jednak gdzieś ta przestrzeń musiała się zgubić. I tak oto odnalazła się w bagażniku. Fiat Bravo ma zaskakująco pojemny bagażnik. Z powodzeniem 4-osobowa rodzina zapakuje się na wakacje, jedynie może przeszkadzać wysoki próg załadunku.

 

     

 

Silnik i właściwości jezdne:

Jeszcze kilka lat temu kto by pomyślał że topowy model danego auta będzie napędzany silnikiem wysokoprężnym. Dziś nikogo to już nie dziwi, bo auta z dieslem pod maską wygrywają tak prestiżowe zawody jak np. 24h wyścig Le Mans. Testowany egzemplarz Fiata Bravo napędzany był jednostką 2.0 Multijet o mocy 165KM. Jak już wcześniej wspomniałem jest to najmocniejszy motor jaki może pracować pod maską Bravo. Kierowcy o sportowym zacięciu z powodzeniem odnajdą się za kierownicą Bravo. Przyspieszenie auta do 100km/h na poziomie 8,2s nie jest oszałamiające ale potrafi zawstydzić nie jednego większego rywala. Doskonała elastyczność silnika pozwala bezpiecznie przyspieszać na każdym biegu bez konieczności redukcji i to już od najmniejszych obrotów. Oczywiście to zasługa bardzo wysokiego momentu obrotowego wynoszącego 360Nm. Najważniejszą rzeczą w tym aucie jest pogodzenie wyśmienitych osiągów z niskim spalaniem. Nawet bardzo dynamiczna nawet wręcz ostra jazda nie będzie okupiona wysokim spalaniem. Producent podaje, że średnie spalanie powinno wynosić 5,3 l/100km co przy możliwościach jakie daje auto jest to wynik godny uznania. Prowadzenie auta można uznać za ponad przeciętne, gdyż każdy kto miał do czynienia z Fiatem wie że auto doskonale połyka polskie drogi. Resorowanie jest naprawdę świetne, lecz taki efekt uzyskano kosztem prowadzenia. Skrzynia biegów jak we wszystkich modelach Fiata pozostała bez zmian-niespecjalnie precyzyjna, nieprzekonująco zestopniowana. Jako że mieliśmy przyjemność jeździć autem w wersji Sport kilka to kilka słów o układzie kierowniczym. Układ kierowniczy jest zbyt silnie wspomagany i gumowaty w odczuciu i komunikatywności, a auto całkowicie się sprzeciwia ostrzejszej jeździe.

 

 

 

Podsumowanie:

Fiat Bravo jest większym bratem Punto i następcą kompletnego niewypału jakim był Stilo. Co do wyglądu nie można mieć zastrzeżeń, auto prezentuje się ładnie. Środek również należy uznać za udany. Wysokiej jakości materiały, dobrze spasowane, to wszystko sprawia że autko może się podobać. Kolejnym atutem jest z pewnością pojemny bagażnik. Za to wszystko Fiatowi jak najbardziej należą się brawa. Niestety nad kilkoma rzeczami Fiat musi popracować. Po pierwsze powinien pomyśleć o pasażerach z tyłu i pozwolić im też w przyzwoitych warunkach podróżować. Jak już wcześniej wspomniałem testowaliśmy auto w wersji Sport. Oczekiwaliśmy że auto będzie w stanie konkurować z Golfem GTI czy Astrą OPC. Po jeździe nie mamy żadnych wątpliwości że to jeszcze nie ten poziom. Czego brakuje Fiatowi? Np. brak możliwości wyłączenia ESP. Jest coś co mnie najbardziej zaskoczyło, a mianowicie w aucie które aspiruje do miana sportowego jest funkcja City która wspomaga i tak już miękki układ kierowniczy. Porażka.
Podsumowując auto przeznaczone jest dla osób które czasami lubią przycisnąć, nie tracąc przy tym nic z użyteczności. Kierowca nie powinien jednak dążyć do konfrontacji z rywalami o rodowodzie GTI gdyż przegra pod każdym względem. Niestety nie mam dobrych wieści dla fanów Bravo. Fiat nie planuje wprowadzenia wersji Abarth, która mogłaby powalczyć z konkurentami. Szkoda, trzeba się cieszyć z tego co oferuje nam producent. Czy Fiatowi należą się brawa za Bravo? Mimo wszystko tak.

 

 

 

Dane techniczne Fiat Bravo Sport 2.0 Multijet
Silnik turbodiesel
Liczba cylindrów 4
Pojemność 1956 cm³
Moc maksymalna 121 kW (165 KM), 4000 obr/min
Maks. moment obrotowy 360 Nm, 1750 obr/min
Skrzynia biegów manualna, 6 biegowa
Zbiornik paliwa 58 l
Napęd napędzane koła przednie
Wymiary (dł./szer./wys.) 4336 x 1792 x 1498 mm
Masa własna 1360 kg
Spalanie: miasto/trasa/średnie 6,9 / 4,3 / 5,3
Emisja CO2 139 g/km
Prędkość maksymalna 215 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h 8,2 s
Cena wersji podstawowej 72 490 zł
Cena wersji testowej 78 490 zł

 

 

źródło: auto-strefa.pl
Wszelkie kopiowanie bez zgody zabronione!

Więcej z kategorii Samochody nowe

Drukuj

Email

 

Ceny paliw

Sprawdź ceny paliw w swoim województwie:

mapka

Informacje

fotoradary

video patrole