Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.

Akceptuję Więcej informacji

Autor:   

Autor: Jakub Spurek

Zdjęcia: Daniel Janczyk

 

 

        

 

Kiedyś auto dla wojska. Od ponad półwiecza ucywilnione. Od ponad dwóch lat ucywilizowane. Najkrótsza historia Jeppa w 3 zdaniach? Z całą pewnością to krótki łańcuszek reakcji jego producenta na zmieniające potrzeby rynku. A jak nazwać samochód będący odezwą na pragnienia społeczeństwa? ,,Patriota’’ rzecz jasna. Szczególnie jeśli ma amerykańskie korzenie.


Terenowy, sportowo-użytkowy czy osobowo-sportowo-użytkowy?

Do Jeepa przylgnęła etykietka, że jest producentem samochodów terenowych. I pewnie większość czytelników spoglądając na headline testu odniesie takie wrażenie. A Jeep Patriot to w zasadzie SUV. Tyle, że bardziej terenowy SUV. Produkowany na tej samej płycie podłogowej co Compass, z silnikiem Volkswagena (2.0 CDR turbo diesel). Na rynku od 2007 roku.

 

        

 

Ach ten Jeep…

Patriot posiada wszystko to, co w Jeepie kochają jego entuzjaści. Samochód to ,,proste’’ kanciaste, nieco kwadratowe pudło. Pudło z pozoru nieskalane zębem czasu i mające lekko w nosie ,,postęp wizualny’’ samochodów sportowo-użytkowych. Ten design nadaje SUV-owi niesamowitej solidności. Falowe zagięcie karoserii w miejscu nadkola oraz grubawe zderzaki mają sprawić, że pozostali uczestnicy ruchu nabiorą szacunku, gdy pojazd pojawi się na drodze. W celu poprawy jakości jazdy amerykańskie cacko osadzone jest na dość miękkim zawieszeniu. Okrągłe przednie reflektory przypominają mi trochę te pochodzące z kultowego UAZ-a 469B. Z tą różnicą, że te w rosyjskim aucie były wypukłe, a w testowanym modelu są wklęsłe. Pomiędzy nimi siedmioszczelinowy grill. Światła przeciwmgielne standardowo osadzono w zderzaku. Z tyłu najbardziej rzuca się w oczy wygrawerowany napis ,,Patriot’’. Dopełniając opis wyglądu zewnętrznego auta – zwracam uwagę na dwa całkiem dobrze komponujące się dodatki: 17-calowe obręcze z odlewu aluminium oraz srebrne relingi dachowe.

 

        

 

Wnętrze

Myli się ten kto sądzi, że kwadratowość samochodu nie przynosi korzyści. W przypadku Jeepa ich największym beneficjentem okazuje się wnętrze. W środku jest naprawdę przestronnie. Dość wysoko osadzone fotele, profil przedniej szyby oraz długa linia maski przed oczami sprawiają, że siedząc za kierownicą patrzymy na świat troszkę z góry. Do tego skórzane podgrzewane fotele i możemy sunąć przez bezdroża lub jakaś miejską dżunglę w poczuciu, że na pewno zostaniemy dostrzeżeni.

Kiedy spojrzałem pierwszy raz na lusterka tego samochodu – pomyślałem - przegięcie takich się już nie produkuje – ot kwadratowy ,,kawałek plastiku’’ ze szklaną szybką. Ale gdy zapuściłem się w miasto moje zdanie o nich się zmieniło – gdy za moimi plecami pojawiała się jakaś inna zwierzyna na czterech kołach mogłem z łatwością ocenić czy aby mi ona nie zagraża. Choć naturalnie siedząc w takim wozie nie ma się czego bać.

Fotele wersji Limited pokryte są przyjemną skórą. Tapicerka swoją nazwę zapożyczyła od najwyższej góry Ameryki Północnej. Kto chce się wznieść na szczyty wygody może wybierać pomiędzy jaśniejsza i ciemniejszą odmianą Mckinley’ a. Tak jak wspominałem Jeep oferuje podgrzewanie przednich foteli. Możemy także ręcznie dostosować podparcie odcinka lędźwiowego. Fotele możemy ponadto podzielić w proporcji 60/40 lub całkowicie je złożyć (ułożenie ,,na płasko’’ osiągniemy za pomocą pętli na zewnętrznej części krawędzi).

 

               

 

Deska rozdzielcza samochodu wydaje się trochę surowa. Choć do czego pewnie zdążyliście się Państwo już przyzwyczaić po raz kolejny Jeep miesza nowoczesność z tradycją. Pomiędzy tzw. klasyką gatunku – przełącznikami, zegarami, kierownicą i dźwignią skrzyni biegów czai się znak nowych czasów komputer pokładowy z 6,5 calowym wyświetlaczem. Chcąc być jeszcze bardziej ,,na czasie’’ możemy dokupić do naszego Jeepa Pakiet ,,Technology’’ (dostępny tylko w wersji Limited, znajdował się w modelu otrzymanym do testów). Dzięki niemu nasz Jeep stanie się samochodem niemal muzycznym. Jedynym minusem może być pojemność dysku – 30 GB. Plusem jest, aż osiem głośników. Dwa z nich sprytnie zostały ukryte w tylnej klapie. Można manipulować przy ich ułożeniu. Podczas wspólnego biwaku czy grilla na powietrzu będziemy mogli wreszcie posłuchać muzyki z samochodu.

To, za co Jeepa należałoby skarcić to pojemność bagażnika. Przy dwóch rzędach siedzeń na nasze pakunki zostaje 320 litrów przestrzeni bagażowej (wartość do linii oparcia, 536 litrów do linii dachu). Po złożeniu tylnej kanapy otrzymamy 721 litrów (1357 litrów do linii dachu).

 

       

 

Silnik, właściwości jezdne i bezpieczeństwo

Jeep napędzany jest dieslowskim silnikiem 2.0 CRD z turbo doładowaniem i wysokociśnieniowym bezpośrednim wtryskiem paliwa. Opcjonalnie można go wyposażyć w filtr cząsteczek stałych. Jeśli zdecydujemy się na manualną skrzynię – będziemy mieli do wyboru sześć biegów.

To co odróżnia Patriota od ,,zwykłych’’ SUVów to system napędu na cztery koła. Ustawiając skrzynię biegów w trybie ,,Lock’’ będziemy mieli możliwość zblokowania obu osi. Przydatne szczególnie jeśli planujemy wyruszyć w teren z nie zawsze pewnym podłożem.

Jeep posiada kilka ciekawych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa. Na uwagę zasługuje system ESP wspomagający utrzymanie panowania nad samochodem podczas gwałtownych manewrów na drodze (zarówno w zakresie nad- jak i podsterowności). Wspominany już system kontroli ciśnienia w oponach, czy automatyczne otwieranie drzwi w sytuacji zadziałania poduszek powietrznych to także znak, że Jeepowi nieobojętna jest kwestia bezpieczeństwa pasażerów.

 

 

Ciekawostki

Jeep proponuje system monitorowania ciśnienia kół. Poziom ciśnienia każdego z kół pojawia się na wyświetlaczu. Opcja dostępna jest w pakiecie z przednimi bocznymi poduszkami powietrznymi.

W Rosji Patriot sprzedawany jest pod nazwą ,,Liberty’’.

Patriot produkowany był początkowo przez koncern DaimlerChrysler. Obecnie producentem modelu jest Chrysler.

Podsumowanie

Jeep stworzył konkurencyjny samochód. Wybierając samochód nawet w najtańszej wersji wyposażenia możemy liczyć na klimatyzację, komputer pokładowy i parę innych udogodnień. Z drugiej strony dostajemy także auto, które może pochwalić się całkiem przyzwoitym spalaniem. Możemy także liczyć na to, że Patriot zachowa się przewidywalnie w każdych warunkach.

 

        

 

 

Dane techniczne Jeep Patriot 2.0 CRD Limited
Silnik turbodiesel, R4, 16 zaw.
Typ zasilania paliwem bezpośredni, pompowtryskiwacze
Pojemność 1968 cm³
Moc maksymalna 103 kW (140 KM), 4000 obr/min
Maks. moment obrotowy 310 Nm, między 1750 a 2500 obr/min
Skrzynia biegów manualna, 6 biegowa
Zbiornik paliwa 51 l
Napęd 4x4
Wymiary (dł./szer./wys.) 4408 x 1785 x 1658 mm
Masa własna 1570 kg
Spalanie: miasto/trasa/średnie 8,8 / 5,5 / 6,7
Emisja CO2 180 g/km
Prędkość maksymalna 189 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h 11,0 s
Cena wersji podstawowej 106 264 zł (wersja Sport)
Cena wersji testowej 146 657 zł

 

 

źródło: auto-strefa.pl
Wszelkie kopiowanie bez zgody zabronione!

Więcej z kategorii Samochody nowe

Drukuj

Email

 

Ceny paliw

Sprawdź ceny paliw w swoim województwie:

mapka

Informacje

fotoradary

video patrole