Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.

Akceptuję Więcej informacji

Autor:   

Autor: Jakub Spurek

Zdjęcia: Daniel Janczyk

 

 

          

 

Gdyby Adam Opel żył dziś i miał dużą rodzinę z całą pewnością miałby ich czym przewieźć.

Zafira wkracza na salony

O Zafirze zwykło się mówić, że jest opóźnioną reakcją Niemców na Renault Scenica. Debiut na rynku samochodów jednobryłowych Opel miał jednak udany (producent musiał zwiększyć liczbę produkowanych samochodów ze 120 do prawie 150 tysięcy sztuk rocznie). Po dziesięciu latach mogę z całą odpowiedzialnością powiedzieć, że zadomowił się na konkurencyjnym dziś rynku minivanów w Europie. Po raz pierwszy o Zafirze usłyszeliśmy w 1997 roku. Wtedy to na Targach we Frankfurcie zaprezentowano prototyp nowego Opla. W 1999 roku na rynku pojawiła się pierwsza generacja modelu. Warto dodać, że oparta była na znanej wówczas wszystkim Astrze. Rok 2005 przyniósł nową odsłonę autka spod znaku literki,, Z’’, 2008 - poważny face lifting.

 

           

 

Opel trochę rodzinny…

Opla należy klasyfikować w kategorii samochodów siedmioosobowych obok takich modeli jak VW Touran, Citroen C4 Picasso czy wspomnianego już Scénica. Bo nadrzędny cel tego samochodu brzmi: ,,ma być rodzinnie i przestronnie zarazem’’. I w kierunku wygody pasażera uczyniono naprawdę wiele. Dwa Oplowskie systemy Flex 7 oraz FlexOrganzier dają duże możliwości w aranżacji wnętrza. Fotele rozmieszczone są w trzech rzędach. W ostatnim (najbliżej bagażnika) Zafira oferuje dwa niezależnie od siebie składane fotele. Po złożeniu stanowią one podłoże pod przestrzeń bagażową. Dużą elastycznością odznaczają się także fotele drugiego rzędu – można je łatwo składać oraz przesuwać. A gdyby komuś nadal było mało - na płasko można także złożyć przedni fotel pasażera.

A skoro już o fotelach mowa - dwie cenne uwagi ,które z pewnością podniosą komfort jazdy. Pierwsza: Niemiecki producent proponuje podparcie lędźwiowego odcinka kręgosłupa w fotelach przednich. Druga: Warto także skorzystać ze trójstopniowego systemu podgrzewania foteli.

 

           

 

…trochę dostawczy?

Jeżeli akurat nie jedziemy z naszą siedmioosobową rodziną, a chcemy coś przewieźć mamy do dyspozycji do 1 820 litrów pojemności bagażnika! (maksymalna pojemność deklarowana przez producenta). Wynik taki osiągniemy przy złożeniu dwóch rzędów foteli. Gdy z Zafiry zrobimy klasyczną pięciomiejscówkę mamy do dyspozycji 645 litrów. Wykorzystując wszystkie dostępne miejsca siedzące pozostanie nam jeszcze 140 litrów powierzchni bagażowej.

Wygląd zewnętrzny

Jaki może być niemiecki minivan? Przede wszystkim foremny, a w swojej formie przemyślany. Muśnięta przez nowoczesne trendy Zafira stara się wyróżniać ciekawym wyglądem. Face lifting w wykonaniu Opla to przede wszystkim gra szczegółów. A to delikatnie wybrzuszona osłona chłodnicy, z nową chromowaną listwą w górnej części zabudowy, a to maska kształtem nawiązująca do rozłożystej litery ,,V’’. Zmiany te przypominają trochę szron opadający na przedmioty - nadając im ciekawe kształty. Z tą różnicą, że o ile w przyrodzie szron po czasie znika, to w Oplu to co pozytywne pozostaje. Do największych zmian należy zaliczyć dodanie przezroczystej części środkowej w wyglądzie lamp tylnych. Przednim reflektorom zafundowano za to chromowane obramowania (w wersji Zafira Sport i modelach z układem AFL obramowania te mają kolor czarny).

 

       

 

Wnętrze

Nowa Zafira występuje w pięciu wersjach wyposażenia. Przygotowano również kilka dodatkowych pakietów wyposażeniowych. Nabywcy nowego modelu docenią z pewnością ilość miejsca we wnętrzu.

Ciekawy wygląd deski rozdzielczej podkreślają jej ciemne elementy. Przyciski oraz pokrętła są duże, a obsługa komputer pokładowego intuicyjna. Na głównym ekranie uzyskamy informacje dotyczące spalania, przebytych kilometrów czy aktualnie słuchanej stacji radiowej. W testowanym modelu mogliśmy także korzystać z fabrycznie wbudowanej nawigacji. I niestety parę razy się na niej zawiedliśmy. Ponadto sposób graficznej prezentacji pokonywanej trasy odbiegał od panujących w tej dziedzinie standardów (jadąc na południe mapa nie obracała się, a w strzałka skierowana była w dół) Do tego brak polskiej wersji językowej komputera pokładowego. Do listy grzechów Opla należy także dodać problem z odbijaniem dźwigni kierunkowskazu po skręcie. Zdarzało się, że po wykonaniu manewru nadal jechaliśmy z włączonym kierunkowskazem i trzeba było wyłączać go ręcznie.

 

           

 

Testowany model wyposażony był w czujniki parkowania - zamontowane z przodu i z tyłu pojazdu - dźwiękiem informowały o potencjalnych zagrożeniach podczas parkowania.

Diabeł tkwi w szczegółach…

W samochodzie zastosowano parę naprawdę ciekawych rozwiązań. Sześciobiegowa dźwignia skrzyni biegów jest umiejscowiona względem kierowcy lekko z ukosa. Pedały hamulca są stylizowane na te ze sportowego auta. No i wreszcie dźwignia hamulca ręcznego – solidna, w kształcie odwróconej litery U – przypominająca hamulec postojowy z samolotu. Jak się takie cacko obsługuje? Aby zwolnić hamulec ręczny należy najpierw unieść dźwignię do góry, a następnie nacisnąć guzik z boku.

 

              

 

Ciekawostki

W stosunku do poprzedniej wersji, nowy model zwiększył swoje wymiary, które wynoszą obecnie – dł. 4467, szer. 1801 i wys. 1637 mm. Dla porównania wymiary pierwszej generacji Zafiry wynosiły odpowiednio: 4317/1742/1684 mm.

Zafira produkowana jest w fabryce w Bochum oraz w polskich zakładach Opla w Gliwicach.

Samochód posiada funkcje automatycznego włączania świateł awaryjnych np. w przypadku kolizji.

Opcjonalnie dostępny jest także układ wykrywania obecności pasażera wyposażony w czujnik wykrywający zamocowanie z przodu fotelika dziecięcego.

Silnik i właściwości jezdne

Testowany model wyposażony był w jednostkę wysokoprężną 1,7 CDTI o mocy 125 KM.
Producent podaje, że zużycie paliwa powinno utrzymywać się na poziomie 5,7 l / 100 km. Samochód w naszym teście w warunkach mieszanych spalił jednak trochę więcej. Opel przyspiesza do 100 km w nieco ponad 13 sekund.

Zafirę przyjemnie się prowadzi, samochód dobrze trzyma się drogi. Jej atutem jest to, że auto mimo swoich gabarytów płynnie reaguje na każde zachowanie kierowcy.

Opel oferuje w sumie 10 różnorodnych opcji silnikowych do wyboru: 4 jednostki benzynowe, 5 wysokoprężnych oraz jedną zasilaną gazem CNG. Tak duży wybór sprawia, że każdy powinien znaleźć model z osiągami dostosowany do jego własnych potrzeb.

 

         

 

Ekologia i bezpieczeństwo

W trosce o środowisko naturalne Opel proponuje wersję ekologiczną minivana. Decydując się na sygnowaną znakiem ,,EcoFLEX’’ Zafirę, otrzymamy samochód w limitowanym odcieniu zieleni (kolor: Spirit), zasilany ponadto gazem ziemnym CNG.

W testach EURO NCAP obok nazwy modelu widnieje 5 gwiazdek. O bezpieczeństwo podróżnych dba rozbudowany system SAFETEC.

Konkurencyjne modele

Citroën C4 Picasso
Renault Scénic
Volkswagen Touran
Ford C-MAX
Honda FR-V

Podsumowanie

Samochód dla osób potrzebujących rodzinnego, bezpiecznego i przestronnego auta, które lubią czasem ,,przycisnąć". Idealny na dalekie podróże. Trochę odstraszyć może jednak cena – na dobrze wyposażoną Zafirę trzeba przygotować ok. stu tysięcy złotych.

 

 

Dane techniczne Opel Zafira 1.7 CDTI Cosmo
Silnik turbodiesel, R4, 16 zaw.
Typ zasilania paliwem wtrysk bezpośredni Common Rail
Pojemność 1686 cm³
Moc maksymalna 92 kW (125 KM), 4000 obr/min
Maks. moment obrotowy 280 Nm, 2300 obr/min
Skrzynia biegów manualna, 6 biegowa
Zbiornik paliwa 58 l
Napęd napędzane koła przednie
Wymiary (dł./szer./wys.) 4467 x 1801 x 1670 mm
Masa własna 1525 kg
Spalanie: miasto/trasa/średnie 7,0 / 4,8 / 5,6
Emisja CO2 152 g/km
Prędkość maksymalna 189 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h 12,3 s
Cena wersji podstawowej 82 150 zł
Cena wersji testowej 109 600 zł

 

 

źródło: auto-strefa.pl
Wszelkie kopiowanie bez zgody zabronione!

Więcej z kategorii Samochody nowe

Drukuj

Email

 

Ceny paliw

Sprawdź ceny paliw w swoim województwie:

mapka

Informacje

fotoradary

video patrole