Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.

Akceptuję Więcej informacji

Autor:   

Autor: Mariusz Gaj

Zdjęcia: Michał Karpiński

 

 

       

 

Wstęp

Jak to możliwe, że samochód jest nowością a zarazem jest dobrze znany fanom motoryzacji? Otóż Seat Exeo jest niemalże identyczną kopią Audi A4 poprzedniej generacji ze wszystkimi tego konsekwencjami (więcej zalet niż wad). Exeo jest jak niemiecka odgrzewana potrawa podana w hiszpańskim stylu. Sprawdźmy zatem jak smakuje.

Historia

Odkąd zadebiutowała ostatnia wersja Toledo, Seat nie miał przedstawiciela w klasie średniej. Sytuacja jednak się zmieniła, gdy w 2009roku na rynek trafił Exeo. Obecnie Exeo oferowany jest jako sedan oraz kombi o oznaczeniu ST.

 

       

 

Wygląd zewnętrzny

Wygląd Seat Exeo nie powala na kolana, a to wszystko zasługa, że sylwetka zdążyła się już opatrzyć na rynku. Exeo jest pospolitym, klasycznym sedanem, aczkolwiek to nie wada w tym segmencie, lecz zaleta. Trzeba przyznać, że auto prezentuje się godnie i elegancko oraz sprawia wrażenie dużo większego. Oczywiście auto może się podobać lub nie- to rzecz gustu - jednak nikt nie przejdzie obok niego obojętny. Hiszpanie próbowali tchnąć trochę ducha w znaną bryłę nadwozia. Przód auta jest dość agresywny. Duży przedni grill z chromowaną obwolutą w kształcie trapezu z centralnie umieszczonym logo Seata oraz reflektory w kształcie łezki to znaki rozpoznawcze nowego modelu. Bok auta to klasyczny sedan, gdzie z trudem odróżnimy Exeo od A4. Tył auta już nie przypomina przodu. Jest spokojnie, nawet wręcz nudno. Tylne klosze lamp składają się z dwóch części, gdzie jedna znajduje się na klapie bagażnika. Prosta klapa unosi się wraz z połówką lamp. Na tylnej klapie znalazło się miejsce na duże logo, które służy jako klamka do otwierania kufra oraz duży napis modelu auta. Tablica rejestracyjna powędrowała na zderzak.

 

               

 

Wnętrze

Wnętrze auta - jakby dla odmiany - przypomina środek A4. Kierowca z łatwością odnajdzie idealną pozycję za kierownicą a to zasługa wszechstronnej regulacji fotela oraz dwupłaszczyznowej regulacji koła kierownicy. Trójramienna, wielofunkcyjna kierownica jest gruba, doskonale leży w dłoniach. Widoczność z pozycji kierowcy nie jest w żaden sposób ograniczona, co w ogromny sposób wpływa na bezpieczeństwo podróżowania. Fotele są bardzo wygodne, wykonane z wysokiej jakości materiałów. Z zewnątrz auto wydaje się potężne, a we wnętrzu nie da się tego odczuć, szczególnie brak miejsca może doskwierać pasażerom na tylnej kanapie, głównie brakuje miejsca na nogi. Pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy jest szeroka konsola środkowa z doskonałą ergonomią znaną z Audi. Zastosowanie innego wnętrza byłoby oczywiście błędem, gdyż nie ma potrzeby poprawiać tego co jest idealne. Na desce rozdzielczej znajdują się dwa duże zegary prędkościomierza oraz obrotomierza schowane w stylowe tuby oraz dodatkowe wskaźniki auta. Konsola środkowa jest naszpikowana przełącznikami i przyciskami i na pierwszy rzut oka może okazać się skomplikowana w obsłudze, ale jeżeli ktoś już wcześniej podróżował Audi odnajdzie się bez problemu, a jeżeli nie, to po kilku chwilach opanuje całą obsługę. Zaletą tak doskonałego rozplanowania jest to, że obsługa urządzeń pokładowych nie absorbuje uwagi kierowcy i pozwala się skupić na prowadzeniu. Dobre wrażenia z wnętrza Exeo dopełnione są wysoką jakością wykonania i niezłymi materiałami wykończeniowymi. Jak już wcześniej wspomniałem pasażerowie tylnej kanapy mogą jedynie narzekać na brak miejsca na nogi, reszta bez zarzutów. Bagażnik jest pojemny choć konkurencja oferuje większą przestrzeń ładunkową. Niewątpliwym plusem jest szeroki otwór załadunkowy więc zapakowanie większych bagażów nie będzie stanowić najmniejszego problemu.

 

       

 

Silnik i właściwości jezdne

Nasz testowany egzemplarz wyposażony był w turbodoładowany silnik benzynowy 1,8T. Silnik dzięki zastosowanej turbinie osiąga moc 150KM. Tak potężny motor doskonale radzi sobie z tak muskularnym autem. Dłuższa podróż autem nie stanowi żadnego problemu, gdyż wyprzedzanie to czysta przyjemność a spalanie pozostaje na umiarkowanym poziomie. Silnik ochoczo reaguje na pedał gazu. Delikatnie da się wyczuć niewielką turbodziure ale powyżej 4000 obr/min auto wręcz wystrzeliwuje. Kabina jest dobrze wyciszona, wręcz komfortowa. Do uszu kierowcy przenika jedynie przyjemny dźwięk wydobywający się z pracującego mocniej silnika. I na tym podobieństwa z Audi się kończą i nie wszystko co dobre zostało przejęte. Niestety skrzynia biegów nie pracuje tak jak powinna. Skrzynia nie pozwala na szybką zmianę przełożeń, a do tego działa nieprecyzyjnie i nieprzyjemnie huczy. Zawieszenie mogłoby być twardsze gdyż auto w zakręcie potrafi mocno się przechylić. Przy szybszej jeździe auto potrafi zaskoczyć i dla mnie wprawnego kierowcy może być trudne do opanowania.

 

           

 

Podsumowanie

Seat Exeo jest klonem poprzedniej generacji Audi A4. Przejął cały dorobek swojego protoplasty i po sylwetce widać upływ czasu. Klasyczny wygląd wolno się starzeje, ale gdyby Hiszpanie trochę poeksperymentowali, a nie poszli na łatwiznę, stworzyliby auto wręcz idealne w tym segmencie. A tak, pozostaje im cieszyć się z udanego auta i obserwować czy klienci będą zadowoleni z ,,tańszego Audi”. Mnie ta odgrzewana niemiecka potrawa w hiszpańskim stylu smakowała, zważywszy na to, że danie główne nie było drogie w porównaniu do innych dań (aut).

 

 

Dane techniczne Seat Exeo 1.8 Turbo Sport
Silnik benzynowy, R4, turbo
Liczba cylindrów 4
Pojemność 1781 cm³
Moc maksymalna 110 kW (150 KM), 5700 obr/min
Maks. moment obrotowy 220 Nm, 1800 obr/min
Skrzynia biegów manualna, 6 biegowa
Zbiornik paliwa 70 l
Napęd napędzane koła przednie
Wymiary (dł./szer./wys.) 4661 x 1772 x 1430 mm
Masa własna 1400 kg
Pojemność bagażnika 460 l
Spalanie: miasto/trasa/średnie  10,9 / 6,1 / 7,9
Emisja CO2 184 g/km
Prędkość maksymalna 217 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h 9,3 s
Cena wersji podstawowej 83 990 zł
Cena wersji testowej 86 990 zł

 

 

źródło: auto-strefa.pl
Wszelkie kopiowanie bez zgody zabronione!

Więcej z kategorii Samochody nowe

Drukuj

Email

 

Ceny paliw

Sprawdź ceny paliw w swoim województwie:

mapka

Informacje

fotoradary

video patrole