Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.

Akceptuję Więcej informacji

Autor:   

Autor: Mariusz Gaj

Zdjęcia: Konrad Smoliński

 

 

 

Po ponad 20 latach obecności Vectry na rynku Opel postanowił zmienić nazwę swojego modelu w klasie średniej. Projektanci Opla posłuchali głosów klientów i dotychczasową, toporną limuzynę zamienili w urodziwe i nietuzinkowe auto z domieszką coupe. Efekt wyszedł znakomity, zatem zapoznajmy się bliżej z Oplem Insignią - Samochodem Roku 2009.

Historia

Auto oficjalnie zostało zaprezentowane podczas salonu samochodowego British Motorshow w Londynie w lipcu 2008r. Pierwsze egzemplarze trafiły do salonów w grudniu 2008r. w wersjach hatchback i sedan. Obecnie Insignia oferowana jest w trzech wersjach nadwoziowych i dziewięciu silnikowych.

Konkurencja

W klasie średniej nie trudno znaleźć rywali z którymi Insignia będzie musiała się zmierzyć w walce o prym, są to m.in. Ford Mondeo, VW Passat, Honda Accord, Toyota Avensis.

 

        

 

Wygląd zewnętrzny

To czym Opel Insignia będzie wyróżniać się na rynku jest z pewnością stylistyka. Opel chciał zerwać z dotychczasowym wizerunkiem nie tylko zmieniając nazwę następcy Vectry, ale również nadał autu dużo dynamiki oraz pełną elegancję. Patrząc na przód auta nie znajdziemy żadnych podobieństw do poprzednika, jest to kompletnie nowa polityka koncernu. Uwagę przyciągają nowoczesne, biksenonowe reflektory z komponowanymi diodami służące jako światła do jazdy dziennej. W Oplu zamontowano tzw. inteligentne reflektory, które podczas skrętu zmieniają kąt padania światła a także dostosowują wiązkę światła i rozkład do prędkości auta. Przedni grill w kształcie trapezu z logiem Opla kipi sportem i zwiastuje, że auto może pokazać pazur. Samochód posiada smukłą sylwetkę z mocno opadającą tylną szybą oraz krótki tył co sprawia, że auto prezentuje się nad wyraz atrakcyjnie, a zarazem dynamicznie i sportowo. Tył auta jest dopełnieniem, tego co dzieje się z przodu. Tylne lampy umieszczone zostały pomiędzy klapą bagażnika i w aerodynamiczny sposób zachodzą na bok auta.

 

       

 

Wnętrze

Gdy już w końcu napatrzymy się na piękną linię i wejdziemy do środka to podobnie jak z zewnątrz, w kabinie Opla królują krągłości, ale po kolei. Przestrzeni dla osób podróżujących z przodu jest pod dostatkiem. Na fotelach z regulowanym podparciem odcinka lędźwiowego(opcja) siedzi się rewelacyjnie. Fotele są wygodne, obszerne i dobrze wyprofilowane, a szeroki zakres regulacji pomoże każdemu znaleźć idealną pozycję za kierownicą. Jak brzmi przysłowie nie ma róży bez kolców i zdaje się mieć to idealne przełożenie w przypadku Insigni, a mianowicie niezwykle piękna sylwetka niczym coupe okupiona jest zdecydowanym ograniczeniem widoczności przez boczne słupki, gdzie ,,schować się” może nawet cały samochód, nie wspominając o pieszych. Kokpit został zaprojektowany w przemyślany sposób a jego ergonomii może uczyć się wiele modeli aut. Przed oczami kierowcy ukazują dwa duże okrągłe, czytelne zegary z prędkościomierzem i obrotomierzem, a pomiędzy nimi znajduje się wyświetlacz informujący kierowcę o innych, ważnych parametrach auta. Całość jest bardzo elegancka i stylowa, zresztą jak całe auto. Żeby móc znaleźć idealną pozycję z pomocą przychodzi nam regulowana w dwóch płaszczyznach wielofunkcyjna kierownica. Kierownica jest wyposażona w przyciski służące do ustawiania radia jednak obsługa nie jest zbyt łatwa. To czym Opel może się pochwalić to najwyższa jakość wykonania i materiałów wykończeniowych. Konsola środkowa jest naszpikowana różnego rodzaju pokrętłami i przyciskami i na pierwszy rzut oka może sprawiać problemy, jednak po krótkiej chwili nie będzie osoby, która miałaby jakikolwiek problem z obsługą urządzeń. Większej uwagi wymaga natomiast komputer pokładowy, którego obsługa nie jest prostą czynnością i wymaga poświecenia kilku minut, aby móc znaleźć ustawienia odpowiadające użytkownikowi. Ogólnie rzecz ujmując kabina sprawia wrażenie obszernej i tak rzeczywiście jest choć na tylnej kanapie wyżsi pasażerowie mogą narzekać na brak miejsca nad głową oraz na niezbyt łatwe wsiadanie. No cóż, atrakcyjny wygląd ma swoją cenę. Bagażnik auta w naszym testowym hatchbacku/liftbacku miał pojemność 530 litrów co trzeba uznać za bardzo dobry wynik. Dostęp do bagażnika nie był w żaden sposób ograniczony, a szeroka tylna klapa ułatwia zapakować bagaże.

 

       

 

Silnik i właściwości jezdne

Nasz testowy egzemplarz wyposażony był w dwulitrową jednostkę wysokoprężną o mocy 130KM i momencie obrotowym wynoszącym aż 300nm. Ów silnik występuje w trzech wariantach mocy. Ponadto auto jest dostępne w dziewięciu wersjach silnikowych łącznie z topową odmianą OPC więc każdy klient powinien znaleźć coś dla siebie. Wracając do naszego testowanego egzemplarza osiągi auta są przyzwoite aczkolwiek nie powalają na kolana. Pierwsza setka pojawia się po ok. 11s a licznik prędkościomierza zatrzyma się tuż powyżej prędkości 200km/h. Auto więc sprinterem ani demonem prędkości nie jest, ale silnik jest bardzo elastyczny więc pozwala żwawo poruszać się po ulicy. Ułatwieniem w sprawnym poruszaniu się po drogach jest sześciobiegowa, manualna skrzynia biegów, która działa bardzo precyzyjnie i nie ogranicza możliwości auta. Biegi wchodzą płynnie, ale nie trzeba często sięgać po dźwignię, gdyż jak już wcześniej wspomniałem silnik jest bardzo elastyczny. Producent podaje, że auto w cyklu miejskim powinno spalać poniżej 8l/100km a w trasie poniżej 5l/100km. Nawet, gdyby komuś nie udało się uzyskać tak rewelacyjnych wyników, nie powinien narzekać na spalanie, gdyż zużycie paliwa nie zrujnuje kieszeni kierowcy. W Oplu zastosowano wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi. Efektem tego rozwiązania są doskonałe właściwości jezdne. Auto idealnie trzyma się drogi, prowadzi się pewnie i jest bardzo przewidywalne. Jest to idealny kompromis pomiędzy świetnymi właściwościami jezdnymi a komfortem, który jest przecież nieodzownym elementem klasy średniej.

 

         

 

Podsumowanie

Nie bez przyczyny Opel Insignia został uznany za Samochód Roku 2009. Auto jest świetnie wykonane, materiały które zostały użyte są najwyższej jakości. Do tego trzeba dołączyć bardzo atrakcyjną linię nadwozia w stylu coupe, która była nie jako życzeniem klientów. Oczywiście jest to okupione dość ograniczoną widocznością, ale nie można mieć wszystkiego. Koszt zakupu Insigni jest porównywalny z konkurencją, ale auto jest o jedną generację nowsze. Zatem wydaje się, że auto jest godne polecenia osobom, które cenią sobie zarówno styl jak i dynamikę auta połączone z solidnym wykonaniem. Choć Insignia jest już z nami ponad rok nadal cieszy się nie słabnącą popularnością i to w każdej wersji nadwoziowej. Tak więc widać, że auto jest na topie i znalazł uznanie wśród klientów.

 

 

Dane techniczne Opel Insignia 2.0 CDTI 130 KM Edition
Silnik turbodiesel, R4, 16 zaw.
Typ zasilania paliwem wtrysk bezpośredni Common Rail
Pojemność 1956 cm³
Moc maksymalna 90 kW (130 KM), 4000 obr/min
Maks. moment obrotowy 300 Nm, 1750-2500 obr/min
Skrzynia biegów manualna, 6 biegowa
Zbiornik paliwa 70 l
Napęd napędzane koła przednie
Wymiary (dł./szer./wys.) 4830 x 1856 x 1498 mm
Masa własna / ładowność 1538 / 602 kg
Pojemność bagażnika 530 l
Spalanie: miasto/trasa/średnie  7,7 / 4,7 / 5,8
Emisja CO2 154 g/km
Prędkość maksymalna 205 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h 11,1 s
Cena wersji podstawowej 101 940 zł
Cena wersji testowej 117 345 zł

 

 

źródło: auto-strefa.pl
Wszelkie kopiowanie bez zgody zabronione!

Więcej z kategorii Samochody nowe

Drukuj

Email

 

Ceny paliw

Sprawdź ceny paliw w swoim województwie:

mapka

Informacje

fotoradary

video patrole