Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.

Akceptuję Więcej informacji

Autor:   

Autor: Michał Mirek

Zdjęcia: Arkadiusz Barański

 

 

 

Są takie auta na które wystarczy spojrzeć, by się w nich zakochać.  Nie trzeba do nich nawet wsiadać, (nie mówiąc o krótkiej przejażdżce) by stwierdzić: takie auto chciałbym mieć. Z Fiatem Fiorino jest odwrotnie: Na pierwszy rzut oka wydawał mi się koszmarnie nudny. Ot, kolejna blaszana puszka na kołach – do tego niezbyt zgrabna. Dopiero gdy dłużej nim pojeździłem uporczywie zaczęła powracać jedna myśl: przydałby mi się taki sprzęt. Wcale nie chodzi o to że po przejechaniu kilkuset km. nagle okazało się że auto ma niezłego „kopa” i świetne właściwości jezdne. Nie, nie tędy droga. Po prostu jest to wyjątkowo praktyczny samochód który łączy w sobie zalety dwóch skrajnie różnych typów pojazdów: Auta dostawczego i małego miejskiego samochodu. Zastanawiacie się jak to możliwe? Zaraz się dowiecie.

 

 

Nowatorskie połączenie

W głowach speców od marketingu pojawił się taki oto pomysł:  Stworzyć auto specjalnie dla osób prowadzących działalność gospodarczą, które z różnych względów potrzebują samochodu dostawczego w rozmiarze mini. Dotychczas jedynym rozwiązaniem dla takich przedsiębiorców był zakup auta miejskiego i wymontowanie tylnych siedzeń. Do czasu. W wyniku współpracy konstruktorów z koncernów Fiata, Citroena i Peugeota powstały trzy bliźniacze pojazdy: Fiat Fiorino, Citroen Nemo i Peugeot Bipper, które utworzyły nowy segment w klasie najmniejszych samochodów dostawczych. Oprócz zastosowań typowo biznesowych są one  także świetną alternatywą dla zwykłych aut osobowych. Fiat Fiorino przyda się tym wszystkim którzy czasem muszą przewieźć większy bagaż, a nie koniecznie chcą poruszać się po zatłoczonym mieście samochodem typu kombi.  
 
Mały nie znaczy ciasny

Na zdjęciach Fiorino sprawia wrażenie dość dużego auta. Jest to zasługa masywnej bryły oraz mocno uwydatnionych  zderzaków i nadkoli. W rzeczywistości samochód ma kompaktowe rozmiary: niecałe 4 m długości (3.959 mm) i 1,70 m. szerokości. (1716 mm). Mimo gabarytów typowych dla aut miejskich wewnątrz wcale nie jest ciasno. Przestrzeń jaką ma do dyspozycji kierowca i pasażerowie jest naprawdę duża. Na przednich fotelach bez problemu zmieszczą się nawet wysokie i dobrze zbudowane osoby. Nie ma mowy o denerwującym obijaniu się łokciami. Z tyłu pasażerowie mają nieco mniej miejsca , mimo to podróż na tylnej kanapie nie będzie męcząca. Jeśli chodzi o przestrzeń bagażową to na tym polu Fiat Fiorino wypada zdecydowanie lepiej niż auta miejskie. Przy standardowym użytkowaniu w zupełności wystarcza  bagażnik o pojemności 356 litrów. Natomiast gdy trzeba przewieść coś większego, wystarczy złożyć tylne siedzenia. Wówczas przestrzeń bagażowa zwiększa się do  884 litrów. Załadunek może się odbywać  zarówno przez tylne jak i boczne, odsuwane drzwi. Nie do przecenienia jest także, blaszana podłoga bagażnika, niska krawędź załadunku oraz możliwość otwarcia tylnych drzwi pod kątem 180 stopni. Ładowność tego malucha to aż 610 kg. Rozplanowanie wnętrza Fiata Fiorino jest naprawdę świetne. Widać że konstruktorzy pomyśleli o wszystkim, uzyskując maksimum przestrzeni i funkcjonalności. Osoby przyzwyczajone do materiałów wykończeniowych najwyższej jakości będą nieco zawiedzione, bo we wnętrzu zastosowano twarde, mało przyjemne w dotyku, szare plastiki.  Może nie wyglądają one zbyt elegancko, za to są bardzo trwałe i łatwo utrzymać je w czystości.

 

       

 

W miejskiej dżungli i w dalekiej podróży

Fiorino zostało stworzone z myślą o ruchu miejskim, dlatego konstruktorzy zastosowali w nim szereg rozwiązań ułatwiających poruszanie się w takich warunkach. Wymiary samochodu pozwalają na bezstresowe parkowanie tam gdzie większe auta po prostu się nie wcisną. Wszelkie manewry ułatwiają duże lusterka oraz wysoka pozycja za kierownicą. Warto rozważyć także zakup czujników parkowania, które producent oferuje jako opcję dodatkową.
Na uwagę zasługuje także układ zawieszenia. Fiat Fiorino jest dość wysokim autem, więc należałoby się spodziewać raczej słabych właściwości jezdnych. Tutaj małe zaskoczenie: Przy prędkościach dostosowanych do warunków miejskich samochód jest bardzo stabilny, pewnie pokonuje nawet ostre zakręty. Do prędkości 80 km/h auto przyspiesza sprawnie, więc w warunkach miejskich nie mamy czego się wstydzić. Dużo gorzej jest gdy wyruszamy w trasę. Przy prędkościach wyższych niż 100 km/h w kabinie robi się głośno, a wyprzedzanie wymaga sporych umiejętności i mocnych nerwów. Trudno jednak oczekiwać by wysokoprężny silnik Multijet 1.3 16v 75 KM, zapewnił dynamiczne osiągi. Samochód zrekompensuje się za to niskim zużyciem paliwa. W trasie osiągnąłem wynik 4,3 l na 100 km natomiast w warszawskich korkach auto zużywało średnio 5,8 l na 100 km.

 

       

 

Bezpieczny wygląd
 
„Umięśniona” sylwetka samochodu sprawia, że wygląda on na solidną i bezpieczną konstrukcję. Jak jest w rzeczywistości?  W teście NCAP przeprowadzonym na bliźniaczym Citroenie Nemo auto uzyskało 3 gwiazdki, co w tym segmencie  jest przeciętnym wynikiem. Ocena byłaby dużo wyższa gdyby producent zaoferował więcej systemów bezpieczeństwa. W standardowym wyposażeniu znajduje się jedynie: poduszka powietrzna kierowcy oraz ABS z EBD. Dodatkowo można zamówić poduszkę powietrzną pasażera i poduszki boczne. To właśnie w kategorii „wspomaganie bezpieczeństwa” auto uzyskało najsłabszy wynik – 2pkt (29%) natomiast najwyżej zostało ocenione bezpieczeństwo dziecka – 36 pkt (74%). Producent deklaruje, że dzięki przednim i bocznym strefom kontrolowanego zgniotu kabina jest dobrze zabezpieczona przed deformacją. Obietnice te znalazły potwierdzenie w raporcie NCAP, gdzie możemy przeczytać, że „podczas zderzenia czołowego kabina pasażerska pozostała stabilna”
 
Zdobywca nagrody "International Van of the Year 2009

W 2009 roku międzynarodowe jury złożone z dziennikarzy motoryzacyjnych zajmujących się samochodami dostawczymi przyznało tytuł „International Van of the Year” naszym trojaczkom. Prestiżowe wyróżnienie otrzymały: Fiat Fiorino, Peugeot Bipper i Citröen Nemo. Nagroda została przyznana w uznaniu innowacji jaką wprowadziły na rynek te modele tworząc nowy segment w klasie kompaktowych samochodów dostawczych. Doceniono także ekonomiczność pod względem kosztów utrzymania i eksploatacji oraz rozwiązania projektowe w dziedzinie komfortu i funkcjonalności.

 

 

 

Kilka słów podsumowania
 
Fiat Fiorino był tworzony jako małe auto dostawcze, które ma zawieść towar, sprzęt lub ludzi tam gdzie większe samochody nie dotrą. Osoby prowadzące własną działalność gospodarczą szukające  zwinnego samochodu do miasta, na pewno  nie będą zawiedzione. Pod tym względem Fiat Fiorino sprawdzi się znakomicie. Jestem pewien, że także klienci indywidualni znajdą dla niego wiele zastosowań. Przewiezienie drzewek na działkę czy rowerów dla rodziny nie będzie żadnym problemem. W razie potrzeby samochodem może podróżować 5 osób i to w warunkach porównywalnych do wielu aut klasy B. Jeśli szukacie auta maksymalnie praktycznego i ekonomicznego a dostawczy charakter jest dla was zaletą Fiat Fiorino spełni wasze oczekiwania.

 

 

Dane techniczne Fiat Fiorino Kombi 1.3 Multijet Elegant
Silnik turbodiesel, R4
Typ zasilania paliwem bezpośredni Common Rail
Pojemność 1248 cm³
Moc maksymalna 55 kW (75 KM), 4000 obr/min
Maks. moment obrotowy 190 Nm, 1750 obr/min
Skrzynia biegów manualna, 5 biegowa
Zbiornik paliwa 45 l
Napęd napędzane koła przednie
Wymiary (dł./szer./wys.) 3959 x 1716 x 1721 mm
Masa własna / ładowność 1185 / 515 kg
Pojemność bagażnika 356 l
Spalanie: miasto/trasa/średnie  5,9 / 3,9 / 4,6
Emisja CO2 123 g/km
Prędkość maksymalna 155 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h 16,5 s
Cena wersji podstawowej  54 046
Cena wersji testowej  58 072 zł

 

 

źródło: auto-strefa.pl
Wszelkie kopiowanie bez zgody zabronione!

Więcej z kategorii Samochody nowe

Drukuj

Email

 

Ceny paliw

Sprawdź ceny paliw w swoim województwie:

mapka

Informacje

fotoradary

video patrole