Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.

Akceptuję Więcej informacji

Autor:   

 

 

Fiat podtrzymuje ideę utrzymywania wysokiej sprzedaży poprzez dalsze eksperymenty z modelem 500. Wraz z debiutem Jeepa Renegade na rynek weszła uterenowiona wersja Fiata 500, czyli 500 X. Mimo krótkiej nazwy samochód nie jest nudny i jest spokojniejszym bratem bliźniakiem małego renegata z korzeniami ze świata coli i burgerów - dużo spokojniejszą.

 

Włoski koncern bardzo ciekawie reklamował nowy model w śródziemnomorskich stacjach telewizyjnych. Spot telewizyjny tłumaczył powstanie Fiata 500 X w dość zabawny sposób. Jak? Otóż do baku zwykłej, malutkiej 500 wpada przypadkowo niebieska pigułka pewnego starszego Pana. Myślę, że wiecie o jaki apteczny specyfik chodzi. Wówczas Fiat 500 nagle zmienia się w 500 X. Przyznacie, że dość pomysłowe?

 

W rzeczywistości jednak powstanie Fiata 500 X można bardziej przypisać Jeepowi Renegade, który zadebiutował przed "X". Fiat wykorzystał sporo patentów, zwłaszcza technicznych, które zaplikował po prostu w wyrośniętej pięćsetce. Dlatego też w uterenowionej odmianie możemy spotkać napęd AWD lub zwiększony prześwit do 179 mm (z napędem FWD jest 162 milimetry).

 

 

Jak wygląda Fiat 500 X? W skrócie można go określić jako napompowany Fiat 500. W bordowym lakierze na 18-calowych felgach z wieloma chromowanymi elementami (grill, klamki) oraz relingami wygląda dobrze. Mnie osobiście jednak okrąglawy design nadwozia Fiata 500 X nie rzucił na kolana. Jednakże elementy uterenowienia widać na pierwszy rzut oka. Auto otrzymało plastikowe nakładki na nadkola, progi oraz przeprojektowane zderzaki wyglądające na sporo mocniejsze i wytrzymalsze w ewentualne spotkaniu z podłożem.

 

Testowany samochód jest średniej wielkości z pięciorgiem drzwi. 427 centymetrów długości klasyfikuje go raczej do miejskich crossoverów niż SUVów. Pozostałe wymiary to 180 centymetrów szerokości i 162 centymetry wysokości. Dodam jedynie, że brat bliźniak, czyli Jeep Renegade jest mniejszy i bardziej kwadratowy niż Fiat 500 X. Obiektowi mojego testu bliżej jednak do koła niż figur z ostrymi kątami.

 

Wnętrza Fiata 500 X zaskakuje za to nowatorskim projektem deski rozdzielczej. Tak jak w mniejszej 500 jest tu stylowo i ciekawie (wystarczy spojrzeć choćby na klamki). Materiały wykorzystane do stworzenia środka "X" są dobrej jakości, ale niestety ich twardość potrafi czasem rozczarować. Wszystko jest jednak dobrze spasowane i nieźle rozmieszczone. Pozwala to na bardzo intuicyjną obsługę i bezproblemowe korzystanie z wszystkich systemów auta nawet podczas szybkiej jazdy.

 

 

Najciekawszym elementem wnętrza jest jednak czarna, skórzana tapicerka foteli, która przynosi na myśl najlepsze lata włoskiej motoryzacji. Poza tym same siedziska są bardzo wygodne i ładne zarazem. Szczerze, to dla mnie najciekawszy element całego samochodu. Oczywiście są one podgrzewane i elektrycznie regulowane.

 

Fiat, testowy egzemplarz, wyposażył  bardzo porządnie. W środku auta znajdziemy dwustrefową automatyczną klimatyzację, tempomat, niezły system multimedialny z nawigacją, a także opcjonalny system audio od BEATS AUDIO, który ma moc 506 W (wymaga dopłaty 3000 zł, ale warto). Po za tym ciemne wnętrze rozświetla spore okno dachowe z szyberdachem.

 

W Fiacie 500 X podróżować komfortowo będzie 4 pasażerów, nawet na długich trasach. Za ich plecami znalazło się miejsce na 350-litrowy bagażnik, który po rozłożeniu tylnych siedzeń zwiększa się do 1000 litrów. Trzeba przyznać, że nie jest to rekordowa wielkość, ale wystarczająca. Rozstaw osi samochodu wynosi 2570 mm, co pozwala na optymalną ilość miejsca dla każdego z podróżujących.

 

 

Ten 1,5-tonowy samochód rozpędza 2-litrowy diesel o mocy 140 KM i maksymalnym momencie obrotowym równym 350 NM. Trzeba przyznać, że ten motor Multijet radzi sobie z samochodem nieźle. MMO jest dostępny już od 1750 NM, co pozwala na szybką jazdę również w mieście. Co ciekawe jednostkę zesprzęglono z 9-biegowym automatem ZF. Ta konstrukcja to dość nowoczesny projekt, który jest szybki i działa bardzo cicho. Jedynym jego mankamentem jest trochę opóźniony kickdown, aczkolwiek Fiat 500 X to przeciż nie dragster spod świateł.

 

Wspomniany motor pozwala rozpędzić się Fiatem 500 X do 190 km/h, a pierwszą setkę osiągnąć w czasie 9,8 sekundy. Jako, że auto jest lekko terenowe zastosowano tutaj automatyczny system rozdzielenia AWD o nazwie Mood Selector. Pozwala to wybrać odpowiedni tryb pracy auta ze względu na rodzaj podłoża: błoto, piasek itp. Dzięki temu autem faktycznie da się zjechać z asfaltu, aczkolwiek nie nazwałbym takiej zabawy czystym off-roadem.

 

Mimo sporych obręczy samochodem jeździ się bardzo pewnie. Dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu, który fakt działa lekko, ale w miarę dobrze przekazuje informacje o tym co dzieje się pod kołami, samochód w ogóle nie przechyla się podczas pokonywania zakrętów. Co do zawieszenia i komfortu podróżowania, Fiat 500 X również nie zawodzi.

 

 

Okiem przedsiębiorcy

Średnio samochód spala około 7 litrów na 100 kilometrów, co jest akceptowalnym wynikiem. W mieście trzeba do tego wyniku dodać litr, a w trasie go odjąć. Jeśli chodzi o zakup, to Fiata 500 X możemy mieć już za 60 tys. złotych - jest to oczywiście bazowa wersja z najniższym wyposażeniem. Nasz egzemplarz z takim silnikiem bez dodatkowych wodotrysków to 107 tys. złotych, po kilku dodatkach cena to 1/8 miliona złotych. Czy dużo? W tej najwyższej kwocie na pewno. Na szczęście Fiat daje nam spore pole do manewru z konfiguracją auta, więc każdy znajdzie coś dla siebie.

 

Podsumowując Fiat 500 X to ciekawa altenatywa dla męskiego Jeepa Renegade. Jest on bardziej miejski i  lifestylowy. Pomijając jednak modę, auto broni się też swoją technologią oraz jakością wykonania. Szkoda tylko, że skalkulowanie rozsądnej oferty wymaga sporego uszczerbku naszego budżetu, aczkolwiek to już powoli niestety oczywistość w przypadku zakupu nowego samochodu nieważne jakiej marki.

 

Auto-strefa.pl

 

Więcej z kategorii Samochody nowe

Drukuj

Email

 

Ceny paliw

Sprawdź ceny paliw w swoim województwie:

mapka

Informacje

fotoradary

video patrole