Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.

Akceptuję Więcej informacji

Autor:   

Autor: Jakub Spurek

 

Zdjęcia: Paweł "Kaczy" Kaczor

 

 

 

Rzucam hasło: Seat Ibiza.  Z czym Wam się kojarzy? Małe miejskie autko, o lekko sportowym charakterze, zazwyczaj o nienagannej bryle i niezłym wyposażeniu. Dla niektórych konkurencja  dla Volkswagena Polo czy Skody Fabii. Pełna zgoda. A teraz pytanie na inwencję: Wyobrażacie sobie ten samochód w Combi? Niezależnie od odpowiedzi polecam najechać myszką na więcej.  

ST – Super Tył

Nie tak dawno pisałem o modelu Cupra – drapieżnym sportowym cacku z ,,niezłym piecem’’ pod maską, testowałem niebiesko-białą wersję Sport Coupe,  teraz pora na ,,Pana Super Tył’’ czyli Seata Ibizę w wersji Combi. Wersje Combi stanowią w segmencie B pewne novum (tak na marginesie jeszcze parę modeli i słowa Seat i Innowacja można będzie stosować zamiennie).  Dotychczas na model taki (z grupy VW) zdecydowała się jeszcze Skoda (Fabia Combi). Choć prace koncepcyjne trwały już kilka lat temu. ,,Pan Super Tył’’ uzupełnia gamę IV generacji tego popularnego miejskiego samochodu. Należy odnotować, że oficjalnie tzw. typ 6J debiutował na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2008 roku. Wersja ST jest kolejną odmianą Ibizy w tej generacji (debiut Targi Motoryzacyjne, Frankfurt 2009).

 

  

 

Klasyka gatunku

Pierwszą naturalnie zauważalną zmianą jest długość. ST zyskał względem SC 18 cm (4227 mm (ST): 4034 (SC). Inne wymiary pozostały bez zmian. Druga cecha: mocne linie z przodu i po bokach oraz ostro ścięty tył. Do tego sportowe zawieszenie. Seat Ibiza Combi nie traci wiele ze swojej drapieżności. Podobnie jak w przypadku modelu SC możemy liczyć na specjalne kolory nadwozia (m.in. błękitny Speed Blue czy przypominający kolor zachodzącego słońca Tribu).  Z tyłu zastosowano dwuczęściowe światła – zapewne będą znakiem rozpoznawczym nowej Ibizy. Z przodu reflektory biksenonowe mają podążać za ruchem kierowcy.  A skoro o reflektorach mowa przydatna będzie też funkcja doświetlania zakrętów – dodatkowa wiązka światła popłynie ze świateł przeciwmgielnych. Nie zapomniano także o stającej się pomału standardem funkcji Comming Home.

Determinant: Bagażnik

A teraz o tym co zdeterminuje zakup właśnie tego modelu. Tak, tak mowa właśnie o bagażniku.  Ma on pojemność 430 l (to dodatkowe 140 l względem standardowej wersji, auta z hiszpańską wyspą w nazwie). Pojemność ta klasyfikuje go w środku stawki w tej kategorii aut. Największym ,,kufrem’’ poszczycić się może Skoda Fabia Combi (480 l), najmniejszym Peugeot 207 SW (405 l). Maksymalna przestrzeń bagażowa Ibizy ST wynosi 1164 l. Ładowność pojazdu wynosi 515 kg. Jednocześnie dla zwiększenia funkcjonalności, w części bagażowej wygospodarowano miejsce na dodatkowe schowki. Praktycznym rozwiązaniem jest schowek pod półką zasłaniającą bagażnik.

 

        

 

Co pod maską?

Pojawienie się wersji ST zbiegło się w czasie z prezentacją nowej gamy jednostek Seata TSI i TDI. My mieliśmy możliwość przetestowania samochodu z silnikiem 1.4 (85 KM) zasilanego popularną ,,bezołowiówką’’. Ponadto mamy do wyboru jeszcze 3 wersje benzynowe i 3 wersje z jednostkami wysokoprężnymi. Silnikiem o największej pojemności jest 1.6 TDI CR (105 KM).  Takie dane sprawiają, że auta na pewno nie nazwiemy demonem szybkości, ale za to na plus zapisać będzie można niskie zużycie paliwa (wynik Dieslów w cyklu mieszanym oscyluje w granicach 3,8-4,2 l / 100 km, ,,benzyniaków’’ od 5,3 l/100 km). Prezentowany model jest w ,,rodzinie’’ najbardziej ,,paliwożerny’’ (5,9 l / 100 km). Ale z 45 litrowym bakiem do celu dojedziemy.

Wnętrze

Tym razem Seat proponuje trzy wersje wyposażenia od najbardziej podstawowej Reference po najbogatszą o jakże znamiennej dla hiszpańskiego producenta nazwie Sport.  Atutem Ibizy może być to, że już ,,najbiedniejsza’’ wersja posiada klimatyzację.  Wersja Style wyposażona jest m.in. w komputer pokładowy oraz tempomat. Widać, że Seat stara się rywalizować z konkurencją także wyposażeniem. Wnętrze pojazdu nie odbiega od pozostałych wersji Ibizy.

W mojej ocenie deska rozdzielcza auta to przykład ładu i harmonii. Uwagę zwracają dwa duże zegary, podświetlane delikatnym pomarańczowym światłem. W tej stylistyce zachowane także wbudowane panele radia i klimatyzacji. Wszystkie wyświetlacze są czytelne. Dla pasjonatów komfortu i wygody Seat zaprojektował skórzane, sportowe fotele (dostępne w wersji Sport). Na długie letnie wieczory przyda się solarne okno dachowe.

 

 

               

 

Bezpieczeństwo

W kwestiach bezpieczeństwa Seat trzyma się wyznaczonych standardów. Poduszka powietrzna dla kierowcy i pasażera, ABS, zaczepy ISOFIX + Top Tether przy skrajnych miejscach tylnej kanapy dostajemy już na starcie.  Ponadto możemy liczyć na poduszki powietrzne boczne ochraniające głowę i klatkę piersiową, a także przydatną w razie gwałtownego hamowania automatycznie aktywującą się sygnalizację  światłami awaryjnymi i migającym światłem „STOP”.

W testach Euro NCAP Seat uzyskał ma maksymalną liczbę 5 gwiazdek w kategorii bezpieczeństwa dorosłych. oraz 4 gwiazdki w kategorii bezpieczeństwa dzieci (maksymalna liczba punktów za ochronę 1,5-rocznego dziecka).

Konkurenci

Skoda Fabia Combi
Peugeot 207 SW
Renault Clio Grandtour

 

             

 

Podsumowanie

Dużym atutem samochodu może okazać jego wygląd. Seat pokazuje, że nawet z Combi można zrobić całkiem przyjazne autko z lekką nutką hiszpańskiego temperamentu. A to nam się podoba.  Wadą mogą okazać się mało dynamiczne silniki, ale nie oszukujmy się ma być to auto do pracy, a nie ścigania się.

 

Zapraszamy do komentowania testu na forumsamochodowe.com.

 

 

Dane techniczne Seat Ibiza ST 1.4 Style
Silnik benzynowy, R4, 16 zaw.
Typ zasilania paliwem wtrysk wielopunktowy
Pojemność 1390 cm³
Moc maksymalna 63 kW (85 KM), 5000 obr/min
Maks. moment obrotowy 132 Nm, 3800 obr/min
Skrzynia biegów manualna, 5-biegowa
Zbiornik paliwa 45 l
Napęd napędzane koła przednie
Wymiary (./szer./wys.) 4227 x 1693 x 1445 mm
Masa własna / ładowność 1130 / 440 kg
Pojemność bagażnika 430 l
Spalanie: miasto/trasa/średnie  8,0 / 4,7 / 5,9
Emisja CO2 139 g/km
Prędkość maksymalna 177 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h 12,4 s
Cena wersji podstawowej 56 670
Cena wersji testowej 65 910

 

 

źródło: auto-strefa.pl
Wszelkie kopiowanie bez zgody zabronione!

Więcej z kategorii Samochody nowe

Drukuj

Email

 

Ceny paliw

Sprawdź ceny paliw w swoim województwie:

mapka

Informacje

fotoradary

video patrole