Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.

Akceptuję Więcej informacji

Debiut małego Mercedesa nie należał do udanych. W słynnym „Teście łosia” auto zaliczyło dachowanie. Producent, po owym zdarzeniu zmienił nastawy zawieszenia i zamontował seryjne ESP w każdym produkowanym egzemplarzu. Mimo, iż to wydarzenie nie było najlepszą reklamą dla najmniejszego reprezentanta tej prestiżowej marki, pierwsza generacja klasy A sprzedawała się bardzo dobrze - wyprodukowano ponad milion sztuk tego modelu.

 

 

 



Nadwozie

Tego auta nie można pomylić z żadnym innym. Jego zwarte i wysokie nadwozie uchodzi za atrakcyjny projekt. Miało to jednak swoje minusy. Głównie dla producenta. Inżynierowie musieli się bardzo napocić, by znaleźć rozwiązanie, dzięki któremu w razie wypadku, silnik tego jednobryłowego samochodu nie dostanie się do kabiny pasażerskiej. Oczywiście, udało się. Niestety,  coś, kosztem czegoś. Ale o tym później. Wnętrze klasy A jest przestronne. Wygodnie zasiądą tu cztery, dorosłe osoby. Bagażnik o pojemności 390l wystarczy na wakacyjny wyjazd. Materiały wykończeniowe nie są najwyższej jakości, jednakże ich spasowanie nie budzi zastrzeżeń. Projekt deski rozdzielczej jest ergonomiczny, dzięki czemu wszystko jest czytelne i wygodnie rozmieszczone.

Prowadzenie

Słynny „Test łosia” wymusił na producencie zastosowanie seryjnego ESP. I bardzo dobrze, gdyż kontrola trakcji to bardzo duży „wspomagacz” przy dynamicznym omijaniu przeszkód. Tym bardziej w aucie o tak niewielkim rozstawie osi połączonym z wysokim nadwoziem. To wydarzenie zmusiło Mercedesa również do utwardzenia zawieszenia. A to zaowocowało zdecydowanie mniejszym komfortem podróżowania. Te wszystkie zmiany, nie zrobiły z małego „Merca” sportowca, lecz zdecydowanie bezpieczniejsze auto.

 

                   

 

Jednostki napędowe

Klasę A napędzało pięć jednostek. Trzy benzynowe (140,160 i 190) oraz dwie wysokoprężne (160CDI i 170CDI). Najtańsze w eksploatacji są „benzyniaki” 1.4/82KM i 1.6/102KM.  Pierwszy z nich to propozycja dla ludzi jeżdżących głównie po mieście. Nie odczują oni braku mocy i nie będą rozczarowani spalaniem, które nie powinno przekroczyć 9.5l/100km. Mocniejszy wariant to kompletna odwrotność. Jest znacznie dynamiczniejszy, co niestety owocuje częstszymi wizytami na stacji.

Awarie

Najmniejszy przedstawiciel Mercedesa nie uchodzi za bezawaryjne auto. Tę opinie potwierdza niska trwałość manualnej skrzyni biegów, której naprawa może sięgnąć nawet kilku tysięcy złotych. Zawieszenie to klasyczne połączenie: belka skrętna z tyłu plus „zawiasy” niezależne z przodu. Dzięki temu nie jesteśmy narażeni na wysokie koszty. Przy wyższych przebiegach należy jednak wymienić tuleje tylnej belki. To wydatek w granicy 400zł. Bolączką są również hamulce. Często nie wytrzymują nawet 20 tys. kilometrów. Na początku wspomniałem o tym, jak projektanci musieli się nagłowić, by w razie wypadku do kabiny nie wpadł silnik. Tak jak powiedziałem, udało się. Niestety, jak to bywa w każdej historii, jedni tracą, drudzy zyskują. Co i kto traci? Tracą czas właściciele, których auta, ze względu na skomplikowaną budowę znajdują się w serwisie dłużej niż powinny. A kto zyskuje? Oczywiście mechanicy, którym płaci się za godziny. Na pocieszenie należy dodać, że na naszym rynku istnieje duża baza zamienników, których ceny nie wywołują depresji. Przykładowo sprzęgło ok. 500zł, sworzeń wahacza ok. 60zł, pompa wody ok. 100zł, amortyzatory przód i tył ok. 450/300zł, przednie klocki i tarcze ok. 50/100zł

Podsumowanie

Poprzednia generacja Mercedesa klasy A to auto, które wymaga fachowej opieki. Nie jest królem jakości, przestronności, a tym bardziej niezawodności. Na szczęście ma ono kilka zalet. Wyróżnia się z tłumu, jest bogato wyposażone i przede wszystkim ma gwiazdę na masce. A to dalej symbol luksusu w naszym kraju.

 

 

źródło: auto-strefa.pl
Wszelkie kopiowanie bez zgody zabronione!

Więcej z kategorii Samochody używane

Drukuj

Email

 

Ceny paliw

Sprawdź ceny paliw w swoim województwie:

mapka

Informacje

fotoradary

video patrole